Jurnal Pedagogi
Vol 6, No 2 (2017): Jurnal Pedagogi

Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual terhadap Hasil Belajar IPS

Fitrihandayani, Anis (Unknown)
Darsono, Darsono (Unknown)
Sudirman, A. (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Jul 2017

Abstract

The problem in this research was the low of social learning achievment result of fourth grader of SD Negeri Ratna Chaton year 2016/2017. This study aims to determine the effect of positive and significant use of audio visual media on student learning outcomes in the subjects IPS class IV State Elementary School Ratna Chaton. The type of research was experimental research with non-equivalent control group design. Learning out comes in this study were limited only to the cognitive domain only. The result of hypothesis test used t-test pooled variance was obtained t count 3,245 while t table was 2,000, that comparison showed (3,245> 2,000) Ha is accepted. This means that there is a positive and significant influence on the use of audio visual media on student learning outcomes in the fourth grade IPS subjects SD Negeri Ratna Chaton.Masalah dalam penelitian ini adalah rendahnya hasil belajar ilmu pengetahuan sosial (IPS) siswa kelas IV SD Negeri Ratna Chaton tahun pelajaran 2016/2017. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh yang positif dan signifikan penggunaan media audio visual terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas IV SD Negeri Ratna Chaton. Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian eksprimen dengan desain penelitian non-equivalent control group design. Hasil belajar dalam penelitian ini dibatasi hanya pada ranah kognitif. Hasil pengujian hipotesis menggunakan rumus t-testpooled varians diperoleh data thitung sebesar 3,245 sedangkan ttabel sebesar 2,000, perbandingan tersebut menunjukan (3,245 > 2,000) berarti Ha diterima. Artinya terdapat pengaruh yang positif dan signifikan pada penggunaan media audio visual terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPS kelas IV SD Negeri Ratna Chaton.Kata kunci:media audio visual, hasil belajar, Ilmu pengetahuan sosial

Copyrights © 2017