cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
,
INDONESIA
PAX HUMANA
ISSN : 23373512     EISSN : 25483021     DOI : -
Pax Humana adalah Jurnal Humaniora Yayasan Bina Darma yang terbit dua kali dalam satu tahun (Juni dan Desember). Jurnal ini hadir sebagai wadah pencerahan dan pemberdaya masyarakat atas dasar kasih dan perdamaian.
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue " Vol 5, No 1 (2018)" : 7 Documents clear
Peran Public Libraries dalam Model Literasi Politik Role of Public Libraries in Political Literacy Model Narendra, Albertoes Pramukti
PAX HUMANA Vol 5, No 1 (2018)
Publisher : Yayasan Bina Darma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (660.673 KB)

Abstract

AbstractThis paper discusses the role of public libraries in political literacy programs. This paper uses literature review methods from various sources. The data shows that there is still a knowledge gap in the political and citizenship fields in Indonesia. The impact of knowledge gaps in politics and citizenship makes it easy for people to be controlled by a variety of external factors which sometimes aim for negative things, and to reduce these gaps requires open learning so that people increasingly know their role as citizens. The Public Library has the duty to educate people's lives through various literacy programs or learning for the community. The Public Library is required to take part in political literacy programs so that citizens have knowledge and have an attitude in determining political choices. The results of the study show that there are several political literacy models that can be carried out by the Public Library in the context of political learning and citizenship for all levels of society. Recommendations that can be given include (1) Libraries need to be more pro-active in building networks with various parties so that they become a source of learning for people with various subjects. (2) The library develops literacy activities in various fields and carefully recognizes people who will use literacy programs. so that it can be useful.Keywords : Public Libraries, Political Literacy. 
KAJIAN STRATEGI PERANCANGAN AMBIENT MEDIA ADVERTISING DALAM KARYA MBIENT MEDIA PRODUK FRONTLINE VERSI “Get Them off Your Dog” Pratiwi, Peni
PAX HUMANA Vol 5, No 1 (2018)
Publisher : Yayasan Bina Darma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (2321.689 KB)

Abstract

Dunia industri komersil yang sarat dengan strategi pemasaran menjadi kian pelik ketika masyarakat mulai memperlihatkan kejenuhan atas cara pemasaran yang konvensional. Masyarakat saat ini sangat memerlukan sesuatu yang berbeda, sesuatu yang bisa membuat mata masyarakat terperanjat karena sesuatu yang unik dan tidak biasa. Di sela rasa jenuh akan janji – janji dan testimony – testimony produk yang terbukti itulah strategi perencanaan media membuat cara yang baru. Hadirnya paduan dua media konvensional menghasilkan tataran media ketiga, yaitu; through the line advertising, dalam ambient media advertisement. Penelitian ini merupakan upaya untuk mengkaji strategi perencanaan media periklanan dalam ambient media advertisement, yang pada penelitian ini menggunakan suatu objek penelitian salah satu karya Printed Ambient Media Advertisement berjudul “Get Them off Your Dog”.Melalui pengkajian karya tersebut akan dibahas tentang bagaimana strategi perencanaan media karya – karya ambient masa kini, bagaimana respond masyarakat dan lingkungan. Melalui studi kasus akhirnya ditemukan beberapa kendala komunikasi dalam penyampaian pesan kepada audience, serta cara yang praktis dalam membuat strategi perancangan ambient media. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif, dan teori komunikasi sebagai ground theory, dan teori – teori lain sebagai teori pembentuk.Dalam kesimpulannya, peneliti menemukan suatu solusi dalam strategi perencanaan media periklanan ambient media advertisement, yaitu dengan memfokuskan target audience ke dalam lingkungan dimana komunitas tersebut bersosialisasi (community zone), serta membuat ambient media tersebut menjadi suatu karya iklan yang interaktif, sehingga timbul-lah perasaan akan pengalaman pribadi yang dirasakan setiap target audien.
Masyarakat informasi pada sektor pertanian: Kasus Petani Cabai Desa Genteng, Kabupaten Sumedang, Jawa Barat Fatimah, Sri
PAX HUMANA Vol 5, No 1 (2018)
Publisher : Yayasan Bina Darma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (631.37 KB)

Abstract

Paper ini bertujuan untuk mengetahui seberapa jauh label masyarakat infomasi dapat dilekatkan pada pada suatu kelompok tani tanaman cabe di desa Genteng, Sukasari, Tanjungsari, Sumedang, Jawa barat.  Suatu masyarakat informasi antara lain dapat diukur dari kemampuan akses, mengevaluasi, mengorganisasikan dan menggunakan informasi untuk untuk belajar, mengatasi masalah, membuat keputusan dalam berbagai konteks. Dalam paper ini digunakan pendekatan kualitatif untuk mengetahui  derajat tersebut dengan melakukan kajian primer ke kelompok tani tanaman cabe yang berada di desa kasus. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa tingkat melek informasi petani masih pada level rendah disebabkan kemampuan untuk memperoleh informasi masih kecil. Pendayagunaan informasi juga masih rendah. Hal ini terbukti dari kurangnya kreatifitas dan upaya untuk mengatasi masalah secara mandiri, kenyataanya masih sangat tergantung pada ketua kelompok tani,  penyuluh dan narasumber lain. Melek infomasi masih bersifat asimetris antara tokoh dan pimpinan kelompok dengan anggota.
GEREJA DAN HOAKS DALAM KEBHINEKAAN INDONESIA Tjaja, Broery Doro Pater
PAX HUMANA Vol 5, No 1 (2018)
Publisher : Yayasan Bina Darma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (680.02 KB)

Abstract

Berita serta informasi yang berisikan ketidakbenaran dalam era digital menjadi sebuah soal publik karena kehadirannya dalam area umum, kendati kadang kontennya bersifat pribadi. ‘Hoax’ atau berita kebohongan ternyata telah tercampur dengan berita kebenaran yang seringkali membuat keadaan menjadi ‘panas’ dan tegang. ‘Hoax’ bisa saja berkonten soal agam yang memicu konflik antar agama. Tentunya informasi bohong hadir karena disengaja. ‘Hoax’ menjadi media yang laris manis untuk mencapai tujuan tertentu, dan yang paling sering adalah politik. Politik sendiri adalah ranah publik yang melibatkan gereja di dalamnya sebagai bagian dari arak-arakan bermasyarakat dan bernegara. Itu berarti warga gereja bisa terseret arus ‘hoax’ dan tenggelam bersamanya. Gereja sebagai institusi keagamaanpun bersifat publik yang dipercaya warga gereja sebagai media pewartaan syalom Allah. Syalom Allah adalah berita sukacita yang mengandung kebenaran. Karena itulah, penting peran gereja mewartakan kebenaran di manapun, dalam situasi apapun sebagai antisipasi meletusnya konflik. Dengan demikian, gereja tururt merawat Indonesia.
Role of Public Relations Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Ambon City to Educate People with Intercultural Communication Approach Parera, Ruby Marsal
PAX HUMANA Vol 5, No 1 (2018)
Publisher : Yayasan Bina Darma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (10961.846 KB)

Abstract

Ambon is a region with the riches natural resources that which potential and has own characteristics. Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Ambon city as an instance that has important role in the progress of tourism need Public Relations to educate the people related from tourism with utilize communication media. Education doing with approach from intercultural communication so the delivery process of the message and the information can be effective, remember about the background of people culture that diverse. The purpose of this research is the roles of Public Relations can configurate people related from tourism so that local and non local people interested to visit Ambon city. The method of this research is qualitative descriptive. The research results is some of the role of public relations in Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Ambon city had been done, however is not optimal because lack of human resources. In addition, Dinas Pariwisata dan Kebudayaan Ambon city just promotes tourism without educating people so that people do not understand about tourism. Education using the intercultural communication approach had been done on interpersonal communication but not for mass communication.
Teknologi Informasi, Media Sosial dan Hoaks Therik, Wilson M.A.
PAX HUMANA Vol 5, No 1 (2018)
Publisher : Yayasan Bina Darma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (500.879 KB)

Abstract

-
MOTIVASI BERBELANJA ONLINE SHOPEE MAHASISWA FTI UKSW Kurniawati, Novi
PAX HUMANA Vol 5, No 1 (2018)
Publisher : Yayasan Bina Darma

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The purpose of this study is to find out motivationof students of FTI SWCU toward online shopping in shopee. The motivation for online shopping is to find out the students desicion of online shopping and purchasing. The development of the digital era is inevitable that ease in shopping now is determined only by index finger for a variety of needs and desires. Online shopping is a habit for some people because of the convenience provided, many people assume that online shopping is one of the means to find items needed. Then reviewing by using consumer motivation theory and e- commerce theory, it showed that it can influence consumers in shopping online at shopee. The research method used was descriptive qualitative, the technique of collecting data was interview and observations. This research was also conducted to find out the obstacle faced, such as factors of damageto the goods, goods that are not in accordance with the images listed, problem with the expedition. The various problems faced by consumers do not make consumers stop shopping online in shopee. Based on the result of this study, consumers are expected to be more selective in shopping online in Shopee and to become smart buyers to minimeze the risks obtained.

Page 1 of 1 | Total Record : 7