cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota surabaya,
Jawa timur
INDONESIA
Ekspektra : Jurnal Bisnis dan Manajemen
ISSN : 25496972     EISSN : 25493604     DOI : -
Core Subject : Economy, Education,
Ekspektra : Jurnal Bisnis dan Manajemen diterbitkan oleh Program Studi Manajemen Universitas Dr Soetomo Surabaya bekerjasama dengan Insan Doktor Ekonomi Indonesia (IDEI) Cabang Surabaya. Penerbitan jurnal ini bertujuan untuk meningkatkan kualitas keilmuan, dan menyalurkan minat berbagi serta penyebarluasan pengetahuan bagi para akademisi, mahasiswa, praktisi dan para pemerhati ilmu pengetahuan. Redaksi menerima artikel hasil penelitian yang berkaitan dengan ilmu Bisnis dan Manajemen. Jurnal Bisnis dan Manajemen - Ekspektra terbit dua kali setahun, yaitu edisi bulan Februari dan Agustus.
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue " Vol 2, No 1 (2018)" : 7 Documents clear
Keputusan Berasuransi, Studi Demografi Dan Persepsional Lestari, Wiwik
Ekspektra : Jurnal Bisnis dan Manajemen Vol 2, No 1 (2018)
Publisher : Universitas Dr. Soetomo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (398.892 KB) | DOI: 10.25139/ekt.v2i1.724

Abstract

Asuransi jiwa merupakan bentuk manajemen risiko yang sering  dilakukan oleh masyarakat. Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi keputusan berasuransi jiwa.Tujuan penelitian ini adalah untuk menentukan pengaruh demografis seperti gender, tingkat pendidikan, pendapatan serta persepsi risiko.Metode pengambilan sampel adalah purposive dan convenience. Dengan menggunakan uji beda rata-rata dan model persamaan structural, hasilnya menunjukkan bahwa tidak ada perbedaan keputusan kepemilikan asuransi jiwa berdasar demografis. Sementara itu, persepsi risiko terbukti mempengaruhi keputusan kepemilikan asuransi jiwa. Insurance Decisions, Study Demographics and PerceptionalAbstractLife insurance is a form of risk management that is often done by people. There are several factors that influence the decision of life insurance. The purpose of this study was to determine the influence of demographics such as gender, education level, income and risk perception. The sampling method is purposive and convenience. By using different test average and a structural equation model, the results showed that there was no difference of life insurance ownership decision based on demographics. Meanwhile, risk perceptions proved to influence the decisions of life insurance ownership
The Mediation Effect of Financing Mix on Investment Opportunity Set and Profitability Relationship Yuliani, Yuliani; Fuadah, Lukluk; Thamrin, Kms Husni
Ekspektra : Jurnal Bisnis dan Manajemen Vol 2, No 1 (2018)
Publisher : Universitas Dr. Soetomo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (995.23 KB) | DOI: 10.25139/ekt.v2i1.740

Abstract

This study aims to provide empirical evidence about the effect of investment opportunity set (IOS) on profitability and the role of financing mix as mediating the influence of IOS on profitability. The type of research is explanatory research with survey method. The units of analysis aremedium indutrial’s company and large industrial’s companyin Palembang Citywhich the respondents areowner, financial manager and finance staff of 56 people. Collecting the data start from August to September 2017. Data type is primary through questionnaire. The method of data analysis is Partial Least Square (PLS). The research findings that IOS is not significant affect to profitability while financing mix acts as a perfect mediation of IOS influence on the profitability of industrial companies in Palembang City.Pengaruh Mediasi Bauran Pendanaan Terhadap Hubungan Set Peluang Investasi dan ProfitabilitasAbstrakPenelitian ini bertujuan untuk memberikan bukti empiris tentang pengaruh set kesempatan investasi (IOS) terhadap profitabilitas dan peran campuran pembiayaan sebagai mediasi pengaruh IOS terhadap profitabilitas. Jenis penelitiannya adalah explanatory research dengan metode survei. Unit analisis aremedium perusahaan indutrial dan perusahaan industri besar di Kota Palembang adalah responden, pemilik keuangan dan staf keuangan sebanyak 56 orang. Mengumpulkan data mulai dari bulan Agustus sampai September 2017. Jenis data adalah primer melalui kuesioner. Metode analisis data adalah Partial Least Square (PLS). Temuan penelitian bahwa IOS tidak berpengaruh signifikan terhadap profitabilitas sedangkan campuran pembiayaan berperan sebagai mediasi sempurna pengaruh IOS terhadap profitabilitas perusahaan industri di Kota Palembang.
Analisis Hedonic Shopping Motives Terhadap Impulse Buying Toko Daring pada Masyarakat Kota Kediri Purnomo, Hery; Riani, Lilia Pasca
Ekspektra : Jurnal Bisnis dan Manajemen Vol 2, No 1 (2018)
Publisher : Universitas Dr. Soetomo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (685.509 KB) | DOI: 10.25139/ekt.v2i1.719

Abstract

Penelitian ini mengacu pada karakter hedonic shopping motives seseorang dalam melakukan suatu pembelanjaan dengan spontan tanpa memikirkan kegunaannya dalam jangka panjang. Adakalanya seseorang yang berbelanja tanpa mau bersusah payah untuk ke toko untuk mendapatkan barang yang mereka inginkan, dengan teknologi yang canggih seseorang bisa melihat barang-barang yang mereka inginkan dengan sistem online store. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh  adventure shopping, gratification shopping, idea shopping, role shopping dan value shopping sebagai komponen hedonic shopping motives terhadap impulse buying dalam pembelian online store pada masyarakat Kota Kediri.  Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Metode pengambilan sampel menggunakan kombinasi teknik sampling snow ball dan purposive sampling dengan jumlah sampel 80 responden. Teknik analisis data yang digunakan yaitu analisis deskriptif, uji asumsi klasik, analisis regresi linier berganda, uji koefisien determinasi dan uji hipotesis dengan bantuan program SPSS for windows Versi 23. Hasil penelitian ini adalah secara parsial adventure shopping dan role shopping berpengaruh signifikan, dan social shopping, gratification shopping, idea shopping dan value shopping tidak berpengaruh signifikan terhadap impulse buying, sedangkan secara simultan adventure shopping, gratification shopping, idea shopping, role shopping dan value shopping, secara bersama-sama berpengaruh positif signifikan terhadap impulse buying online store.Analysis of Hedonic Shopping Motives on Impulse Buying Online Store In Kediri CommunityAbstractThis study refers to the character of a person's hedonic shopping motives in making a spontaneous spending without thinking of its usefulness in the long run. Sometimes people who shop without going to the trouble to go to the store to get the goods they want, with sophisticated technology one can see the goods they want with the online store system. The purpose of this research is to know the influence of adventure shopping, gratification shopping, idea shopping, shopping role and value shopping as component of hedonic shopping motives to impulse buying in online store buying at Kediri community. This study uses a quantitative approach. The sampling method uses a combination of snow ball sampling technique and purposive sampling with a sample of 80 respondents. Data analysis techniques used are descriptive analysis, classical assumption test, multiple linear regression analysis, coefficient of determination test and hypothesis test with the help of SPSS for windows 23 version. The result of this research is partially adventure shopping and role shopping have significant effect, and social shopping , gratification shopping, idea shopping and value shopping have no significant effect on impulse buying, while simultaneously adventure shopping, gratification shopping, idea shopping, shopping and value shopping are together positively significant to impulse buying online store.
Dampak Tidak Patuh Terhadap Pelaksanaan SOP Alur Rawat Jalan di Rumah Sakit "X" Malang Stiyawan, Hendrik; Mansur, Mansur; Noor, Viva Maiga Mahliafa
Ekspektra : Jurnal Bisnis dan Manajemen Vol 2, No 1 (2018)
Publisher : Universitas Dr. Soetomo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (899.433 KB) | DOI: 10.25139/ekt.v2i1.641

Abstract

Upaya mewujudkan mutu pelayanan rawat jalan, manajemen RS “X” Malang memiliki standar operasional prosedur (SOP). Namun, SOP alur pelayanan rawat jalan tidak dilaksanakan di polklinik spesialis maupun umum. Dampaknya terdapat terdapat 83 pasien tidak membayar biaya tindakan dan pemeriksaan tambahan selama 4 bulan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui akar masalah tidak dijalankan SOP alur pelayanan rawat jalan dan mencari solusinya. Jenis penelitian adalah deskriptif pendekatan kualitatifdilakukan dengan cara observasi, wawancara, dan Focus Group Discussion (FGD). Hasil penelitian menunjukkan bahwa petugas tidak sepakat dengan SOP alur pelayanan rawat jalan, dokumen tidak lengkap, petugas lupa urut-urutan SOP, diagram alur pelayanan tidak ada, jarak poli dengan kasir jauh. Kesimpulan dari penelitian ini adalah belum ada kesepakatan antara petugas dan manajemen menjadi alasan utama tidak dijalankan SOP alur pelayanan rawat jalan. Petugas menghendaki adanya perubahan SOP alur pelayanan rawat jalan sesuai dengan kondisi lingkungan rumah sakit saat ini. Saran yang dapat dterapkan adalah penambahan petugas pengantar pasien ke kasir.Impact of Implementation Not Comply SOP Flow Outpatient Hospital "X" MalangAbstractOutpatient installation in UMM hospital is main installation because it tends to increase the number of visits every year. Efforts to realize the quality of outpatient services, hospital management UMM had standard operating procedures (SOPs). Based on observations and interviews, SOPs outpatient services flow not carried out in a specialist or general polyclinic. As a result of not being implemented SOPs outpatient services flow have impacted their patients do not pay the costs of medical treatment and additional examinations. The financial statements of RS UMM for 4 months there were 83 patients did not pay the costs of medical treatment  and additional examination. The purpose of this study is to investigate the implementation of SOPs outpatient services flow in UMM hospital. This research was conducted with a qualitative descriptive approach. Search root of the problem by means of observation, interviews, and a Focus Group Discussion (FGD). The results showed that outpatient SOPs services are not implemented, there are no file / document SOPs outpatient services flow in the relevant units, some officers in polyclinic do not know SOPs outpatient services flow, and SOPs has never been evaluated. The conclusion of the research is need to be evaluated SOPs outpatient service flow in accordance with the condition of hospital environment at this time.
Penerapan Corporate Social Responsibility Terhadap Profitabilitas Perusahaan Barang Konsumsi yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia 2012-2016 Puspitaningtyas, Zarah; Lestari, Oktavia Dwi; Prakoso, Aryo
Ekspektra : Jurnal Bisnis dan Manajemen Vol 2, No 1 (2018)
Publisher : Universitas Dr. Soetomo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (519.964 KB) | DOI: 10.25139/ekt.v2i1.700

Abstract

Tujuan studi ini adalah menganalisis pengaruh Corporate Social Responsibility (CSR) terhadap profitabilitas.Corporate Social Responsibility (CSR) diproksikan ke biaya kesejahteraan karyawan, biaya kemitraan, dan biaya bina lingkungan, sedangkan profitabilitas diproksikan ke Return On Assets (ROA). Studi ini menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif. Analisis data menggunakan metode regresi linier berganda. Populasi adalah seluruh perusahaan barang konsumsi yang terdaftar di Bursa Efek  Indonesia (BEI), selanjutnya sampel dipilih menggunakan teknik purposive dan diperoleh 9 perusahaan. Berdasarkan hasil analisis, pada tingkat signifikansi 5% menunjukkan bahwa secara parsial biaya kesejahteraan karyawan berpengaruh signifikan terhadap profitabilitas. Sedangkan, biaya kemitraan dan biaya bina lingkungan tidak berpengaruh terhadap profitabilitas. Uji simultan menunjukan bahwa biaya kesejahteraan karyawan, biaya kemitraan, dan biaya bina lingkungan berpengaruh signifikan terhadap profitabilitas. The Implementation of Corporate Social Responsibility to Profitability of Consumer Goods Companies Listed on Indonesia Stock Exchange 2012-2016AbstractThe objective of this study is to analyze the influence of Corporate Social Responsibility (CSR) on profitability. Corporate Social Responsibility (CSR) is proxied to employees' welfare costs, partnership costs, and environmental development costs, while profitability is proxied to Return On Assets (ROA). This study uses a quantitative descriptive approach. Data analysis using multiple linear regression method. The population is all consumer goods companies listed on the Indonesia Stock Exchange (IDX), then the sample is selected using purposive techniques and obtained 9 companies. Based on the analysis, at a significance level of 5% indicates that partially the cost of employee welfare has a significant effect on profitability. Meanwhile, the cost of partnership and environmental development cost has no effect on profitability. Simultaneous test shows that employee welfare cost, partnership cost, and environmental development cost have significant effect to profitability.
Kualitas dan Harga sebagai Variabel Terpenting pada Keputusan Pembelian Sayuran Organik Widyastuti, Pristiana
Ekspektra : Jurnal Bisnis dan Manajemen Vol 2, No 1 (2018)
Publisher : Universitas Dr. Soetomo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (781.792 KB) | DOI: 10.25139/ekt.v2i1.675

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk menguji dan menganalisis pengaruh gaya hidup sehat, kualitas dan harga produk terhadap keputusan pembelian sayuran organik pada konsumen pasar ritel modern di Jakarta Utara. Pengumpulan data dilakukan dengan membagikan kuesioner kepada 80 responden. Berdasarkan pengujian statistic menggunakan analisis Structural Equation Model (SEM) diperoleh hasil yang menyatakan bahwa gaya hidup sehat tidak berpengaruh signifikan terhadap keputusan pembelian, sedangkan keputusan pembelian secara signifikan dipengaruhi oleh kualitas dan harga produk. Bagi peritel yang memasarkan sayuran organik penting untuk menekankan pada kualitas produk dan menjaga harga sesuai dengan pasaran melalui rantai pasokan yang lebih efisien. Quality and Prices as The Most Important Variable on Organic Vegetables Purchasing Decision AbstractThis research aims to examine and analyze the effect of a healthy life style, quality and price of products on purchase decisions organic vegetables on the consumer retail market modern in North Jakarta. Data was collected by distributing questionnaires to 80 respondents. Based on statistical testing using analysis of Structural Equation Model (SEM) result which states that a healthy lifestyle does not significantly influence the purchasing decision while purchasing decisions significantly affected by the quality and price of products. For retailers who sell organic vegetables important to emphasize the quality of products and keep prices according to the market through the supply chain more efficient.
Kualitas Produk Sebagai Variabel Pemicu Utama Keputusan Pembelian Susu Formula SGM Eksplore di Kota Surabaya Rachmayanti, Irine; Ady, Sri Utami
Ekspektra : Jurnal Bisnis dan Manajemen Vol 2, No 1 (2018)
Publisher : Universitas Dr. Soetomo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (764.628 KB) | DOI: 10.25139/ekt.v2i1.722

Abstract

Peningkatan pangsa pasar dari sebuah produk merupakan hal yang selalu ingin ditingkatkan oleh perusahaan. Berbagai strategi dilakukan perusahaan untuk mencapai maksud tersebut, diantaranya adalah pada kualitaas, desain produk dan daya Tarik iklan. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh Kualitas produk, Desain Kemasan Produk, dan Daya Tarik iklan terhadap keputusan Pembelian Susu SGM Ekslpore Surabaya. Analisis data menggunakan regresi linier berganda, koefisien determinasi berganda, uji F, dan uji t. Dengan menggunakn sampel sebesar 90 orang konsumen, Hasil penelitian menunjukkan bahwa Quality (X1), Desain Kemasan Produk (X2) dan iklan (X3) berpengaruh secara simultan terhadap Keputusan Pembelian (Y). Hasil penelitian ini juga menunjukkan bahwa kualitas produk dan daya Tarik iklan berpengaruh secara parsial terhadap keputusan pembelian, dengan kualitas product sebagai variabel yang berpengaruh dominan . Product Quality asTop Triggers Variable Purchasing Decisions Formula SGM eksplore in Surabaya AbstractIncreasing the market share of a product is the things you always wanted is enhanced by the company. Various strategies of the company to achieve this purpose, such as to the quality, product design and advertising Pull power. This study aimed to analyze the effect of product quality, Product Packaging Design, and Attractiveness of advertising on purchase decisions Milk SGM eksplore Surabaya. Analysis of data using multiple linear regression, the coefficient of multiple determination, F test and t test. Using a sample of 90 consumers, results show that the Quality (X1), Packaging Design Products (X2) and advertising (X3) simultaneously on the purchase decision (Y). The results also showed that the quality of products and advertising Pull partial effect on purchasing decisions, with product quality as the dominant influence variables.

Page 1 of 1 | Total Record : 7