cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota bukittinggi,
Sumatera barat
INDONESIA
Journal Educative : Journal of Educational Studies
ISSN : 25494120     EISSN : 25494139     DOI : -
Journal Educative is a scientific journal in the field of educational study published by the State Institute of Islamic Studies (IAIN) Bukittinggi, which is a transformation of the analysis journal published by STAIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi. Journal of analysis has been published periodically since 2007 and is a journal in the study of education. In each of its publications, the Educative Journal presents various academic articles in educational studies that not only from textual traditions in education, but also are mixed from field studies. The themes are also varies; educational management, educational sociology, educational technology, curriculum and learning, educational psychology, educational anthropology and Islamic education.
Arjuna Subject : -
Articles 64 Documents
STRUCTURE AND WRITTEN EXPRESSION SECTION ON PAPER-BASED TOEFL : PERCEIVED DIFFICULTIES BY NURSING STUDENTS OF POLTEKES SOLOK, WEST SUMATERA Handayani, Fitri
Journal Educative : Journal of Educational Studies Vol 4, No 2 (2019): Juli - Desember
Publisher : State Islamic Instute of Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/educative.v4i2.2393

Abstract

English language ability is one of the skills that must be possessed by college students, including nursing students. Having good English skills will open broad opportunities for increasing the competency and expertise of nursing students. One form of recognition of good English skills is to have a high TOEFL score. However, getting a high TOEFL score is still a challenge for nursing students. Facts in the field show that many nursing students find it difficult to achieve high scores on the TOEFL test. The most common form of difficulty is the problem in answering questions related to the structure and written expression section in the Paper-Based TOEFL test. The purpose of this research is to investigate nursing students? difficulties in the structure and written expressions section tested in the Paper-Based TOEFL. The population of this study was 80 nursing students of POLTEKES Solok, and the sample was selected by using cluster random sampling. Data of the research was collected through tests and interviews. The result of the research found that that there were 8 items considered as the most difficult elements met by nursing students in the TOEFL test. These items were word order, parallel structure, singular and plural nouns, missing and extra words, articles, comparative and superlative, word choice, and word form. In addition, the findings also show that several factors influence nursing students' difficulties in the structure and written expression section. The factors were unfamiliarity with the TOEFL test, lack of practice, and lack of grammatical competence.Kemampuan berbahasa Inggris merupakan salah satu keterampilan yang harus dimiliki oleh mahasiswa perguruan tinggi, termasuk mahasiswa keperawatan. Dengan memiliki keterampilan bahasa Inggris yang baik akan membuka kesempatan yang luas terhadap peningkatan kompetensi dan keahlian mahasiswa keperawatan. Salah satu bentuk pengakuan dari kemampuan bahasa Inggris yang baik ialah memiliki skor TOEFL yang tinggi. Namun, mendapatkan nilai yang tinggi dalam test TOEFL masih menjadi tantangan tersendiri bagi mahasiswa keperawatan. Fakta di lapangan menunjukkan bahwa masih banyak mahasiswa keperawatan yang kesulitan untuk bisa mencapai skor tinggi dalam tes TOEFL. Bentuk kesulitan yang paling banyak ditemui adalah permasalahan dalam menjawab soal yang berkaitan dengan structure dan written expression section pada Paper-Based TOEFL test. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki kesulitan yang dihadapi oleh mahasiswa keperawatan POLTEKES Solok dalam menjawab structure dan written expression section yang diuji dalam Paper-Based TOEFL. Populasi penelitian ini adalah 80 orang mahasiswa keperawatan, dan sampel penelitian ini dipilih dengan menggunakan cluster random sampling. Data dari penelitian ini  dikumpulkan dengan menggunakan tes dan interview. Dari temuan penelitian, dapat disimpulkan bahwa ada 8 item yang dianggap sebagai elemen paling sulit yang ditemui mahasiswa keperawatan dalam tes TOEFL. Item-item tersebut adalah word order, parallel structure, singular and plural noun, missing dan extra words, article, comparative and superlative, word choice, dan word form.Selain itu, temuan ini juga menunjukkan bahwa ada beberapa faktor yang mempengaruhi kesulitan siswa dalam structure and written epression section. Faktor-faktor tersebut adalah tidak terbiasa dengan tes TOEFL, kurangnya latihan, dan kurangnya penguasaan tata bahasa.Kata Kunci: TOEFL, Structure and Written Expression Section, Mahasiswa Keperawatan
PERANCANGAN SISTEM INFORMASI BANK SOAL ONLINE DI SMP NEGERI 3 MATUR Annas, Firdaus
Journal Educative : Journal of Educational Studies Vol 4, No 2 (2019): Juli - Desember
Publisher : State Islamic Instute of Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/educative.v4i2.2522

Abstract

Teknologi informasi dan komunikasi yang semakin berkembang dari waktu ke waktu menyebabkan hampir semua aspek dalam kehidupan sudah memanfaatkan teknologi informasi untuk memudahkan aktifitas yang dilakukan. Salah satunya pada pengarsipan soal-soal yang telah di UN kan setiap tahunnya di SMP Negeri 3 Matur. Aktifitas pengarsipan soal yang relah di UN-kan selama ini mash dilakukan secara menual oleh pihak SMP 3 Matur yang menyebabkan banyak soal-soal yang hilang untuk persiapan siswa untuk UN berikutnya. Sehingga hal inilah yang melatarbelakangi penulis untuk merancang Sistem bank soal Online dengan menggunakan bahasa pemrograman PHP dan database MySQL. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian dan pengembangan atau Research and Development (R&D). Penelitian ini juga dilakukan dengan memanfaatkan fasilitas komputer dalam perancangan, pengujian, dan pengoptimalan hasil dari penelitian yang telah penulis lakukan. Berdasarkan hasil penelitian yang penulis kemukakan dapat disimpulkan bahwa sistem informasi yang penulis rancang dapat membantu pihak SMP Negeri 3 Matur  dalam menghadapi persiapan ujian nasional, sehingga soal-soal latihan untuk persiapan UN pada setiap tahunnya sudah tertata dengan baik.
AN ANALYSIS OF STUDENTS’ REVIEWS OF EXPOSITORY TEXT A STUDY AT ENGLISH DEPARTMENT OF UNP Rani, Yati Aisya; Kher, Dinovia Fannil
Journal Educative : Journal of Educational Studies Vol 4, No 2 (2019): Juli - Desember
Publisher : State Islamic Instute of Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/educative.v4i2.2394

Abstract

This article describes the result of analysis of expository text reviews made by English Department students at UniversitasNegeri Padang. The review quality was seen from the applications of review components. This article is aimed at analyzing how far English Department students used the components in their reviews of expository text.The research design was descriptive by using reviewing task as the instrument. The population of the research was the third-year students at English Department of UniversitasNegeri Padang who had passed the Extensive Reading and Academic Writing subjects. The sample consisted of 18 students. They were asked to review an expository text with the topic of parents? efforts to prevent their children from becoming smokers. From the result of analysis, it was found that three components were successfully applied by the students in their reviews which were the identification of premise and supporting points, the writing mechanics, and the organization. Meanwhile, other three components; the application of analysis, the critical evaluation, and the review format, were not properly applied in the reviews made by the students.Artikel ini mengkaji hasil analisis dari review teks eksposisi yang ditulis oleh mahasiswa bahasa Inggris Universitas Negeri Padang. Kualitas review yang dihasilkan oleh mahasiswa dilihat dari pengaplikasian komponen review didalamnya. Oleh karena itu, artikel ini bertujuan untuk menganalisis sejauh mana masing-masing komponen review ditemukan dalam review teks eksposisi yang ditulis mahasiswa bahasa Inggris Universitas Negeri Padang.Jenis penelitian yang digunakan pada artikel ini adalah penelitian deskriptif dengan menggunakan reviewing task sebagai instrumennya.Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa tahun ketiga Jurusan Bahasa Inggris UNP yang sudah selesai mengambil mata kuliah Extensive Reading dan Academic Writing.Sampel penelitian terdiri dari 18 orang mahasiswa yang dipilih dengan menggunakan teknik random sampling.Para mahasiswa tersebut diminta untuk me-review sebuah teks eksposisi dengan topik yang berkaitan dengan usaha orang tua untuk mencegah anak mereka merokok. Dari hasil analisis review mahasiswa, ditemukan bahwa tiga komponen review terkandung didalamnya yaitu identifikasi ide utama dan pendukung dalam teks, mekanika penulisan review, dan penyusunan ide dalam review. Sementara itu, tiga komponen review lain yaitu komponen analisis, evaluasi kritis, dan format review belum tergambar dengan baik. Disarankan kepada para dosen untuk memasukkan komponen review kedalam pengajaran dan menyediakan latihan yang bisa merangsang kemampuan mereview mahasiswa..KataKunci: Review, TeksEksposisi, Mahasiswa Jurusan Bahasa dan Sastra Inggris
PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL IPA DI SMP N 3 KECAMATAN PANGKALAN Okra, Riri; Novera, Yulia
Journal Educative : Journal of Educational Studies Vol 4, No 2 (2019): Juli - Desember
Publisher : State Islamic Instute of Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/educative.v4i2.2340

Abstract

Learning media is one of the important components in learning activities. Book as each of the teaching materials must be displayed in accordance with the times and technological developments. Today's smartphone technology has spread throughout the community, including junior high school students. For this reason, efforts need to be made to utilize this smartphone technology to support the learning process. This research is intended to develop teaching materials in the form of e-books or digital books using sigil. This research was carried out using the Four-D model RnD method. This teaching material has been created and validated by media experts in the field of informatics engineering and experts in the field of biology education. After the validation test, the validation value of the media expert is as big as 89,16 And experts in the field of biology education amount to 84,8Media pembelajaran merupakan salah satu komponen penting dalam kegiatan pembelajaran. Buku sebagai salah satu media pembelajaran harus bisa ditampilkan mengikuti perkembangan zaman dan perkembangan teknologi. Teknologi smartphone dewasa ini sudah merambah keseluruh kalangan, tidak terkecuali siswa sekolah menengah pertama. Untuk itu perlu ada usaha yang dilakukan untuk memanfaatkan teknologi smartphone ini untuk menunjang proses pembelajaran. Penelitian ini ditujukan untuk mengembangkan media pembelajaran dalam bentuk e-book atau buku digital menggunakan sigil. Penelitian ini dilaksanakan dengan metode RnD model Four-D. Media pembelajaran ini telah dibuat dan divalidasi oleh ahli media bidang teknik informatika komouter dan ahli bidang pendidikan biologi.  Setelah dilakukan uji validasi didapatkan nilai validasi dari ahli media sebesar 89,16 Dan ahli bidang pendidikan biologi sebesar 84,8
AN ANALYSIS OF INTERLINGUAL AND INTRALINGUAL ERRORS IN EFL LEARNERS’ COMPOSITION Murtiana, Rahmila
Journal Educative : Journal of Educational Studies Vol 4, No 2 (2019): Juli - Desember
Publisher : State Islamic Instute of Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/educative.v4i2.2544

Abstract

This study aims to investigate the occurrence of errors committed by EFL learners in their composition in terms of interlingual and intralingual errors. The setting of the study was a state Islamic university in Banjarmasin South Kalimantan, Indonesia.  The research participants were undergraduate students majoring in English Education. Data were collected through documentation of students? composition and analyzed based on Corder?s Error Analysis (EA) theory.  From the samples of 38 compositions submitted, it was identified that interlingual errors occurred more frequently than intralingual errors. Interlingual errors comprised morphological selection, lexical selection, syntactical selection, and misordering.  Meanwhile, intralingual errors were evident in both omission and addition in the areas of word formation and syntax.  The findings of this study revealed that first language interference caused more errors in writing than learners? incomplete process of acquiring second language rules. To prevent the errors from being fossilized, it is suggested that in the teaching and learning process, language instructors provide continuous corrective feedback, and learners be more active in finding exposure to the correct form of the target language.AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk menyelidiki terjadinya kesalahan yang dilakukan oleh pembelajar bahasa asing dalam tulisan mereka yang berupa kesalahan interlingual dan intralingual.  Penelitian dilakukan di sebuah universitas Islam negeri di Banjarmasin Kalimantan Selatan Indonesia. Partisipan penelitian adalah mahasiswa S1 jurusan Pendidikan Bahasa Inggris.  Data diperoleh melalui dokumentasi hasil karangan mahasiswa yang kemudian dianalisa berdasarkan teori Error Analysis dari Corder.  Sebanyak 38 sampel karangan mahasiswa dikumpulkan dan ditemukan bahwa kesalahan interlingual lebih banyak terjadi daripada kesalahan intralingual. Kesalahan interlingual berupa kesalahan dalam memilih kosa kata dan menyusun kalimat yang disebabkan oleh pengaruh bahasa asli. Sedangkan kesalahan intralingual berupa penghilangan atau penambahan yang tidak tepat pada bentuk kata atau bentuk kalimat. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pengaruh bahasa asli yang menyebabkan kesalahan interlingual dalam tulisan terjadi lebih banyak daripada kesalahan intralingual. Untuk mencegah melekatnya kesalahan, disarankan agar dalam proses belajar mengajar guru dapat terus memberikan umpan balik, dan siswa harus lebih aktif dalam mencari contoh-contoh bentuk bahasa yang benar.Kata Kunci: kesalahan, interlingual, intralingual, karangan
NEED ANALYSIS ON DEVELOPMENT OF TEACHING WRITING MATERIALS ‘GENRE’ BASED ON GAYO LOCAL CULTURE Tanjung, Khoiriyah Shofiyah
Journal Educative : Journal of Educational Studies Vol 4, No 2 (2019): Juli - Desember
Publisher : State Islamic Instute of Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/educative.v4i2.2368

Abstract

The research aims to analyze the needs of development teaching writing material ?genre? based on students? local culture in Central Aceh. Mix methodologies are conducted in collecting the data, interviewing the teacher and giving the questionnaires to the students. The participants of this research are two English teachers and thirty students of tenth grade from two different Islamic High Schools in Central Aceh. The samples are taken by conducting purposive sampling. The result of the study showed three things; first, writing is the most difficult skill for students to be mastered, second, teaching material based on local culture has not been available yet, the last, teaching writing material ?genre? based on local culture is needed in order to improve students? writing ability.
THE GRAMMAR OF SINGAPORE ENGLISH USED IN SKYPE CONVERSATION Taufiq, M. Aries
Journal Educative : Journal of Educational Studies Vol 4, No 2 (2019): Juli - Desember
Publisher : State Islamic Instute of Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/educative.v4i2.2389

Abstract

This article aims at investigating the grammar of conversation occurred among PT. BSI staffs and Cocomas Singapore (CMS) staffs. Since it was a cross cultural communication, the conversations were mostly taken place via Skype. Most of the time, CMS staffs used Singapore English (Singlish) during the interaction in the workplace while the government of Singapore has encouraged Singaporeans to speak grammatically correct English in formal settings such as workplaces. In this article, the researchers analyzed the conversation by describing tha grammar used in the Skype conversation. The data were collected from Skype chat history derived from daily conversation among the staffs of BSI and CMS. Then, the data were analyzed and described based on the grammatical characteristics of Singlish proposed by [1]. The findings reveal that the grammatical features of Singlish mostly appeared in the conversations were copula deletion, agreement, and the use of particles. In short, all participants fully utilized Singlish rather than SSE in discussing their work.AbstrakArtikel ini bertujuan untuk menyelidiki tata bahasa percakapan yang terjadi di antara staf PT. BSI dan Cocomas Singapore (CMS). Karena percakapan ini merupakan komunikasi lintas budaya, sebagian besar percakapan dilakukan melalui Skype. Staf CMS menggunakan Bahasa Inggris Singapura (Singlish) selama berinteraksi di tempat kerja sementara pemerintah Singapura telah mendorong warga Singapura untuk menggunakan bahasa Inggris yang benar secara tata bahasa dalam situasi formal seperti ditempat kerja. Pada artikel ini, para peneliti menganalisis percakapan dengan menjelaskan tata bahasa yang digunakan dalam percakapan Skype. Data dikumpulkan dari riwayat obrolan Skype yang berasal dari percakapan harian antara staf BSI dan CMS. Kemudian, data dianalisis dan disajikan berdasarkan karakteristik tata bahasa Singlish yang diusulkan oleh [1]. Temuan mengungkapkan bahwa fitur tata bahasa Singlish sebagian besar muncul dalam percakapan adalah penghapusan kopula, kesepakatan, dan penggunaan partikel. Singkatnya, semua peserta sepenuhnya menggunakan Singlish daripada SSE dalam mendiskusikan pekerjaan mereka.[1] Leimgruber (2011)[1] Leimgruber (2011)
PROMOTING THE LEARNING QUALITY OF ISLAMIC ELEMENTERY SCHOOL THROUGH CONSTRUCTIVE - INOVATIVE MODEL Putri, Hilma Pami
Journal Educative : Journal of Educational Studies Vol 4, No 2 (2019): Juli - Desember
Publisher : State Islamic Instute of Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/educative.v4i2.1074

Abstract

Learning is interpreted as a process of obtaining behavioral changes as a result of getting knowledge and experience in doing interaction with the environment. The problem found in Islamic Elementery School 1 Pasaman (MIN 1 Pasaman) was the way the teacher tought the students and the teacher never create the innovative environment to make the students to be able to construct their ideas in learning. The teachers were still not familiar with the name and the application of constructive innovative learning models in order to create the fun learning for the students. The situation impacts to the student?s development and achievement during teaching and learning process. It leads the team to do the community service research to the application of constructive - innovative models to improve the quality of teaching and learning in MIN 1 Pasaman. The result of this community service shown that the teachers already able to comprehend the constructive -inovative learning model in teaching and learning process, and the teacher can apply various types of learning model as well as able to design a good lesson plan about constructive and innovative model in the classroom.Belajar diartikan sebagai proses perubahan perilaku sebagai hasil dari mendapatkan pengetahuan dan pengalaman dalam melakukan interaksi dengan lingkungan. Masalah yang ditemukan di Madrasah Ibtidaiyah 1 Pasaman (MIN 1 Pasaman) adalah cara guru mengajar siswa dan guru tidak pernah menciptakan lingkungan belajar yang inovatif untuk membuat siswa dapat membangun ide-ide mereka dalam belajar. Para guru masih belum tahu dengan nama dan juga cara menerapkan dengan model pembelajaran konstruktif- inovatif agar pembelajaran menyenangkan bagi siswa. Situasi ini berdampak pada perkembangan dan prestasi siswa selama proses belajar mengajar. Keadaan ini mengarahkan tim untuk melakukan penelitian pengabdian masyarakat pada penerapan model inovatif - konstruktif untuk meningkatkan kualitas pengajaran dan pembelajaran di MIN 1 Pasaman. Hasil pengabdian masyarakat ini menunjukkan bahwa para guru sudah mampu memahami model pembelajaran konstruktif-inovatif dalam proses belajar mengajar, dan guru dapat menerapkan berbagai jenis model pembelajaran yang konstruktif serta mampu merancang rencana pembelajaran yang konstruktif dan inovatif di kelas.Kata Kunci: pembelajaran, konstruktif- innovative, model
PENDEKATAN PSYCHOTHERAPY AGAMA DALAM MENANGGULANGI PERILAKU MENYIMPANG (LGBT) Pasilaputra, Dodi
Journal Educative : Journal of Educational Studies Vol 1, No 2 (2016): Juli - Desember
Publisher : State Islamic Instute of Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/educative.v1i2.157

Abstract

Abstract LGBT deviant behavior is a behavior that arose as a result of the pressured experienced by individuals about the circumstances and changes of times that they can’t face in accordance to religious teachings. That individuals diseases can never be treated with any therapy device except go back to religious psychotherapy. Application of religious psychotherapy approaches aimed to; 1) strengthen the motivation, 2) reducing emotional stress, 3) developing the potential, 4) change the habits of maladaptive, 5) changing the cognitive structure, 6) increasing the capacity to make appropriate decisions, 7) increase self knowledge / insight, 8) improve personal relations, 9) transforms the process of somatic increased body awareness, and 10) develop awareness, control and creativity. Forms of religious psychotherapy approach in tackling LGBT deviant behavior such as; 1) set-up, approach by inviting individuals to neutralize subconscious psychological resistance (psychological reversal) ¸ and individuals are invited to express desires (willpower) to develop themselves, 2) tune in, arouse negative emotions of clients and then return it all to the result of negative emotions, and 3) tapping, opening and developing the client insight into the good expectations that can be done and achieved in the future. Keywords:. LGBT, psychotherapy, deviant behavior Abstrak Perilaku menyimpang dalam bentuk LGBT merupakan perilaku yang muncul sebagai akibat individu selalu merasa tertekan dengan keadaan dan perkembangan zaman yang tidak mampu ia sikapi sesuai dengan ajaran agama. Penyakit individu itu tidak akan pernah dapat diterapi dengan alat terapi apapun kecuali kembali kepada psychotherapy agama. Penerapan pendekatan psychotherapy agama bertujuan; 1) memperkuat motivasi, 2) mengurangi tekanan emosi, 3) mengembangkan potensi, 4) merubah kebiasaan maladaptif, 5) merubah struktur kognitif, 6) meningkatkan kapasitas untuk mengambil keputusan dengan tepat, 7) meningkatkan pengetahuan diri/insight, 8) meningkatkan hubungan pribadi, 9) merubah proses somatik meningkatkan kesadaran tubuh, dan 10) mengembangkan kesadaran, kontrol dan kreatifitas. Bentuk pendekatan psychotherapy agama dalam menanggulangi perilaku menyimpang LGBT di antaranya; 1) set-up, pendekatan dengan mengajak individu untuk menetralisir perlawanan psikologis bawah sadar (psychological reversal)¸ dan individu diajak untuk mengungkapkan keinginan (tekad)nya dalam mengembangkan diri, 2) tune in, membangkitkan emosi negatif klien dan kemudian mengembalikan semuanya kepada akibat dari emosi negatif tersebut, dan 3) tapping, membuka dan mengembangkan wawasan klien dengan harapan-harapan baik yang bisa dilakukan dan dicapainya pada masa yang akan datang. Kata Kunci: LGBT, Psikoterapi, Perilaku Menyimpang
GURU PROFESIONAL DAN PENELITIAN TINDAKAN KELAS Nurdin, Syafruddin
Journal Educative : Journal of Educational Studies Vol 1, No 1 (2016): Januari - Juni
Publisher : State Islamic Instute of Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30983/educative.v1i1.118

Abstract

Untuk meningkatkan mutu pembelajaran di kelas, guru profesional selain dituntut memiliki empat kompetensi utama yaitu: pedagogik, kepribadian, sosial dan profesional juga diharapkan piawai dalam melakukan penelitian Penelitian Tindakan Kelas. Penelitian Tindakan Kelas adalah kajian sistematis dalam upaya perbaikan pelaksanaan praktek pendidikan oleh sekelompok guru dengan melakukan tindakan dalam pembelajaran berdasarkan refleksi mereka mengenai hasil dari tindakan-tindakan tersebut. Tujuan utama Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research) adalah untuk perbaikan dan meningkatkan layanan keprofesionalan pendidik dalam menangani proses Belajar-Mengajar. Tiga konsep dalam PTK adalah sebagai berikut: (1) Penelitian, yaitu kegiatan mencermati suatu objek melalui metode ilmiah; (2) Tindakan, yaitu aktifitas yang disengaja dilakukan dengan tujuan tertentu dalam penelitian berbentuk rangkaian siklus kegiatan, untuk memperbaiki dan meningkatkan proses belajar mengajar; (3)Kelas, yaitu sekelompok siswa dalam waktu yang sama menerima pelajaran yang sama dari seorang guru