cover
Contact Name
Akhyar Anshori
Contact Email
akhyaransori@umsu.ac.id
Phone
+6282277000285
Journal Mail Official
jurnalinteraksi@umsu.ac.id
Editorial Address
Program Studi Ilmu Komunikasi FISIP UMSU Gedung C Jalan Kapten Mukhtar Basri No 3 Medan, Sumatera Utara 20238
Location
Kota medan,
Sumatera utara
INDONESIA
urnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi
ISSN : -     EISSN : 25806955     DOI : https://doi.org/10.30596/interaksi
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, diterbitkan oleh Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara (UMSU) bekerjasama dengan Asosiasi Pendidikan Ilmu Komunikasi Perguruan Tinggi Muhammadiyah (APIK PTM) yang terbit dua kali dalam setahun pada bulan Januari dan Juli. Terbit pertama kali pada bulan Januari 2017.
Articles 60 Documents
IDENTIFIKASI FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT BERKUNJUNG KE OLIVER CAFE, JAKARTA Tariq, Tashia
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 4, No 1 (2020): Jurnal Interaksi: "Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30596/interaksi.v4i1.3735

Abstract

Perubahan gaya hidup masyarakat dalam memenuhi kebutuhan pangan menjadi salah satu peran yang berpengaruh dalam meningkatnya Industri makanan dan minuman. Aktivitas yang padat serta rutinitas yang cukup tinggi membuat seseorang mencari alternatif lain yang lebih praktis untuk memenuhi kebutuhan pangannya. Hadirnya berbagai café saat ini menimbulkan kebiasaan baru di kalangan masyarakat. Café bukan lagi sekedar tempat untuk menyantap makanan maupun melepas kejenuhan untuk sesekali saja. Mereka menjadikan café sebagai tempat berkumpul, bersosialisasi, berkencan, bertukar fikiran, memperluas jaringan, dan berbisnis sekalipun. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisa pengaruh dari Brand Image, Kualitas Produk, Word of Mouth, dan Store Atmosphere terhadap minat berkunjung ke Olivier café Jakarta. Penelitian dilakukan dengan menyebarkan kuesioner kepada 215 responden konsumen yang sedang berkunjung ke Olivier café Jakarta. Alat Analisa yang digunakan adalah Analisa regresi linear berganda dengan menggunakan aplikasi SPSS. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Tidak adanya pengaruh dari faktor Citra terhadap minat berkunjung, (2) Terdapat pengaruh dari faktor Word of Mouth terhadap minat berkunjung, (3) Terdapat pengaruh dari faktor Kualitas Produk terhadap minat berkunjung, (4) Terdapat pengaruh dari faktor Store Atmosphere terhadap minat berkunjung, dengan nilai persamaan regresi linear berganda adalah Y = 0.803 + 0.019 X1 + 0.424 X2 + 0.132 X3 + 0.106 X4, dan hasil uji hipotesis secara simultan terlihat ?=0,000 < ?=0,05 maka H0 ditolak atau Ha diterima, sehingga dapat disimpulkan bahwa baik secara simultan maupun parsial variabel independen memiliki pengaruh terhadap variabel dependen.
STRATEGI KOMUNIKASI UNTUK PROGRAM CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY DALAM PEMBERDAYAAN MASYARAKAT Saleh, Arifin; Sihite, Mislan
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 4, No 1 (2020): Jurnal Interaksi: "Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30596/interaksi.v4i1.4134

Abstract

Corporate social responsibility (CSR) is a company's commitment not only to increase financial benefits, but also to develop a holistic, institutional and sustainable social, economic and regional development (Suharto, 2008). In practice, CSR is often regarded as corporate giving, corporate philanthropy, and corporate community relations. CSR cannot be separated from the practice of community empowerment or often referred to as community development. What is the relationship between CSR and community empowerment and how is the communication strategy for the CSR program in an effort to empower the community? The methodology in this study is of literature review type. The technique of data collection is done by secondary data techniques obtained through searching relevant books, research results related to the topic of writing, mass media news, and relevant journals. The data obtained are then analyzed and completed with qualitative techniques by describing the data obtained to answer the existing debate. The results of the study found that CSR programs cannot be separated from community empowerment. One of the objectives of CSR is to create empowered communities, especially those around the company. In carrying out CSR activities for community empowerment, the role of a communication strategy is expected. The relevant communication strategies include mass communication and intercultural communication. By using these two communication strategies, it is expected that CSR programs for community empowerment will be more effective and efficient.
BRANDING DAN POSITIONING IDENTITAS BUDAYA INDONESIA DALAM PESAN IKLAN TV KOMERSIAL BEJO BINTANG TOEDJOE JAHE MERAH Hermanto, Agus; Aldawiyah, Sa'diyah El
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 4, No 1 (2020): Jurnal Interaksi: "Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30596/interaksi.v4i1.3958

Abstract

Advertising messages can be a tool that represents what has been determined by the manufacturers in communicating marketing objectives. The purpose of this research is to find out how the visual form, narrative branding and positioning of Indonesian cultural identity in BEJO Bintang Toedjoe Masuk Angin Jahe Merah TV commercial messages. The method used in this study is a qualitative method with narrative analysis. The data collection technique used is the method of in depth interviews verbally and directly with several informants. The findings of this study in general BEJO Bintang Toedjoe's Masuk Angin jahe merah branding narratives are not yet strong, as a brand with a natural and modern personality and educational facilities about red ginger as a more nutritious spice. The narrative of positioning is not yet focused and the distinct differentiation is not yet clear as a statement, from red ginger which is processed in a modern and effective manner and quickly relieves the symptoms of colds in the first tube packaging in Indonesia.
BREAKING DOWN “FIREWALL“ AMONG PUBLIC RELATIONS AND JOURNALISM Jamroji, Jamroji; Nasrullah, Nasrullah
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 4, No 1 (2020): Jurnal Interaksi: "Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30596/interaksi.v4i1.3957

Abstract

Public Relations (PR) and journalism are often disputed in theory and practice. While PR is an activity that aims to improve goodwill, trust, mutual understanding and a good image of the community or society, in the other hand journalism has a social responsibility to provide accurate information for the community through the media. The increase of communication technology has been changing business media and also affected the PR strategy in Indonesia that bring together PR and journalism as one of campaign strategies. The boundary between PR and journalism does not exist anymore. The firewall concept that separates roles of journalism, advertising, and PR now is blurred. Paid microsites, advertorials, and Media Relations practices such as press tours, press releases, press gatherings, led to the emergence of journalistic work with a ?smooth? PR approaches to increase the image of the person and institution. It can?t call journalism, because it leads interests that the public does not necessarily want, despite using journalism rules in coverage.
NEWS OF HASHTAG MOVEMENT 2019 REPLACE PRESIDENT FRAMING ANALYSIS ROBERT N. ENTMAN ON MEDIAINDONSIA.COM PERIOD SEPTEMBER 2018-JANUARI 2019 Esfandari, Diah Agung; Alqosam, Muhammad Izzuddin
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 4, No 1 (2020): Jurnal Interaksi: "Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30596/interaksi.v4i1.3816

Abstract

The Internet and Media are the two things that make it easy for people to get and produce information. With the presence of the Internet and the media, making media companies take advantage of their presence in producing and disseminating information, like mediaindonesia.com. The purpose of this study was to find out how Media Indonesia framed the news about hashtag movement #2019gantipresiden period September 2018-January 2019. This study used Robert N. framing analysis with qualitative research methods and constructivism paradigms. The results of this study indicate that Mediaindonesia.com has a view that tends to be neutral and objective. The information shown in this study is that the value carried in the news about hashtag movement #2019gantipresiden that raises a split in the community that has different supporters in the 2019 election competition. #2019gantipresiden also brings bad value to the current leader, because of name and news which was highlighted by the action was leaning towards an attempt to overthrow the President's leadership
RELASI POLITIK, BULLYING DAN ETIKA MENGENAI ISU “MUSLIM UIGHUR” DI MEDIA SOSIAL Indainanto, Yofiendi Indah
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 4, No 1 (2020): Jurnal Interaksi: "Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30596/interaksi.v4i1.4014

Abstract

AbstractThis study analyzes how the practice of political relations, cyberbullying and ethics in responding to Uighur Muslim issues through six posts that show attitudes and explanations on Twitter account Mahfud MD. The research method used is descriptive qualitative, with a virtual ethnographic approach. The results of the study show that the conversation in Twitter comments starts with the opinion leaders raising influencers in every comment about the issue of discrimination against Uighur Muslims. The development of interaction becomes a place to attack Mahfud MD's personal by eliminating the main problems. Interaction of comments leads to the assessment of different attitudes between political elites who are not assertive, on the fear factor, and the existence of power relations outside religious issues. Poor social media ethics that act as commentary interactions do not create understanding and understanding of the issue. As a result, bullying has often taken place under comments dominated by avatar and anonymous accounts.Keywords: Virtual Ethnography, Social Media, Muslim Uighurs, Cyberbullying, Media EthicsAbstrakPenelitian ini menganalisis, bagaimana praktek relasi politik, cyberbullying dan etika dalam menanggapi isu muslim Uighur melalui enam postingan yang menunjukan sikap dan penjelasan diakun Twitter Mahfud MD. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif, dengan pendekatan etnografi virtual. Hasil penelitian menunjukan perbincangan dalam komentar twitter dimulai dari opinion leaders memunculkan influencer dalam setiap komentar terhadap isu diskriminasi muslim Uighur. Perkembangan interkasi justru menjadi ajang menyerang personal Mahfud MD dengan menghilangkan permasalahan utama. Interaksi komentar mengarah pada penilaian sikap berbeda pandangan antara elit politik yang tidak tegas,pada faktor ketakutan, dan adanya relasi kuasa diluar isu agama. Etika bermedia sosial yang buruk menjadi penyebap interaksi komentar tidak menimbulkan pengertian dan pemahaman tentang isu. Akibatnnya aksi bullying banyak terjadi dikolong komentar dengan didominasi menggunakan akun avatar dan anonim. Kata Kunci: Etnografi Virtual , Media Sosial, Muslim Uighur, Cyberbullying, Etika Media
PESAN KESETARAAN GENDER DALAM PIDATO EMMA WATSON DI PBB TAHUN 2014 Ambarita, Rio Saputra
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 4, No 1 (2020): Jurnal Interaksi: "Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30596/interaksi.v4i1.3698

Abstract

Penelitian ini menganalisis tentang teks pidato yang dibawakan oleh Emma Watson sebagai Duta PBB untuk perempuan pada pembukaan kampanye #HeForShe di New York, Amerika Serikat. Hal ini dilandasi oleh ketertarikan pada isu kesetaraan gender dan feminisme yang masih menjadi perhatian luas sampai saat ini. Emma Watson menyuarakan pidatonya tentang kesetaraan gender agar perempuan mendapatkan hak yang sama seperti dengan laki-laki di dalam berbagai sektor. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif dengan menggunakan pendekatan feminisme dan gender. Peneliti menganalisis teks pidato yang diambil dari website resmi PBB untuk perempuan dengan menggunakan metode analisis wacana feminisme oleh Sara Mills. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat konstruksi makna dan identitas seorang perempuan dalam teks pidato Emma Watson yang ditampilkan dengan pemilihan bahasa pada pidato tersebut oleh pihak dominan. Dalam teks pidato yang dibawakan oleh Emma Watson ingin menciptakan kesatuan antara perempuan dan laki-laki sehingga dapat berjalan bersama, dan saling mendukung satu sama lain untuk membuat kedamaian sehingga tidak merendahkan pihak lainnya dan tidak ada yang merasa terendahkan.
STUDI ANALISIS ISI PESAN DAKWAH DALAM MEDIA SOSIAL INSTAGRAM @DAKWAH_TAUHID Triyono, Agus; Marhuda, Nifsya Khaira
Jurnal Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi Vol 4, No 1 (2020): Jurnal Interaksi: "Jurnal Ilmu Komunikasi"
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.30596/interaksi.v4i1.3944

Abstract

Berkembangnya religiusitas masyarakat dalam dunia maya, menarik perhatian banyak peneliti untuk mengkaji hubungan agama dan internet. Spiritualisasi internet berarti bahwa internet tersebut dilihat sebagai teknologi atau space yang cocok untuk hubungan religious, dimana hal ini mengijinkan pengguna untuk menyatukan aktifitas berbasis internet kedalam ritme kehidupan spiritual mereka. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana isi pesan dakwah dari postingan akun salafi @dakwah_tauhid dalam intagram. Metode yang digunakan dalam penelitian ini merupakan metode kuantitatif yang bersifat ex post facto. Adapun model analisis data berupa analisis isi. Jenis data yang dijadikan acuan dalam penelitian ini berupa data primer yang terdiri dari pesan-pesan akun Instagram @dakwah_tauhid tentang aqidah, syariah, dan akhlak yang telah diposting pada bulan April 2017. Hasil dari penelitian ini menunjukkan kategori syariah merupakan postingan terbanyak yaitu 140 postingan dengan prosentase 49,65%. Kategori aqidah terdapat 34 postingan dengan prosentase 12,05%. Sedangakan kategori akhlak merupakan postingan paling sedikit yaitu hanya terdapat 4 postingan saja dengan prosentase 1,4% dari total keseluruhan postingan. Kategori syariah merupakan postingan yang paling sering muncul dikarnakan pada bulan April tersebut bertepatan dengan adanya pilkada serentak dimana salah satu kandidat calon gubernur Jakarta merupakan calon yang bukan beragama Islam. Adapun kategori lain-lain dimana kategori ini bukan termasuk dari tiga kategori diatas tetapi memiliki jumlah postingan yang besar dengan 104 postingan atau 36,9% dari total populasi. Hal ini dikarnakan banyaknya postingan dari akun @dakwah_tauhid yang berisi tentang pertanyaan-pertanyaan dari admin, undangan kajian, juga berita yang sedang hangat di masyarakat.
Media Massa dan Politik Islam Pasca Reformasi 1998 (Studi Historis Komparatif dan Ekonomi Politik di Sumatera Utara) Putra, Nirwansyah
JURNAL INTERAKSI Vol 3, No 1 (2019): Jurnal Interaksi Volume 3 Number 1 Januari 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (663.796 KB) | DOI: 10.30596/ji.v3i1.2690

Abstract

The 1998 Reformation Movement and the No. 40/1999 Law on The Press has been widely studied. But not with the relation of mass media and Islamic politics. Questioning how the definition and meaning of Islamic politics in the media, the effects of media policy and the dynamics of Islamic politics, are serious questions that need to be developed and studied in general and specifically. Including, studying the trichotomic relationship between the State-Islam-Media. Related to, North Sumatra is already known as an area with high media intensity. This study uses a descriptive qualitative model which using historical-comparative and political-economic approach in analysis and qualitative interpretation. This paper describes the complex relations between the mass media and the dynamics of Islamic politics in the pre and post 1998 Reformation period.
Peran Komunikasi Verbal Dalam Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Mandarin Bagi Anak Taman Kanak-kanak Putri, Maisyah
JURNAL INTERAKSI Vol 3, No 1 (2019): Jurnal Interaksi Volume 3 Number 1 Januari 2019
Publisher : Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (319.066 KB) | DOI: 10.30596/ji.v3i1.2696

Abstract

The media image serves to attract attention to more easily understood student learning. delivered by teachersThus verbal communication is still the main communication in learning in the media uses only verbal communication the extent to which it is used and how much affect does that have on increased capacity in. mandarinThe study aimed to identify the role of verbal communication in the use of media images to improve the ability to speak mandarin.The methodology was. This is a descriptive qualitative research methodology .The result showed that media uses pictures is one of the means by which to improve their performance is very effective schooling particularly mandrin language lessons .It was in this picture are serves to attract attention to more easily understood student learning mandarin delivered by teachers .