cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota batam,
Kepulauan riau
INDONESIA
International Journal of Humanities, Management, and Social Science (IJ-HuMaSS)
International Journal of Humanities, Management and Social Science (IJ-HuMaSS), with registered number ISSN 2685-2330 (print), ISSN 2685-2322 (online) is a scientific journal that published by Lamintang Education & Training Centre in the international level that covered many main problems in the Humanities, Management, and Social Science. The aims are to disseminate the conceptual thoughts or ideas and research results that have been achieved in the area of Humanities, Management and Social Science including in the area of community services. IJ-HuMaSS published biannual (i.e. June and December), in Indonesian, Malay, and English.
Arjuna Subject : -
Articles 10 Documents
Interactive Module Development of Teacher's Measurements Editor
International Journal of Humanities, Management and Social Science Vol 1 No 1 (2018): International Journal of Humanities, Management, and Social Science
Publisher : Lamintang Education & Training Centre

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.36079/lamintang.ij-humass-0101.10

Abstract

This research develops an interactive module system that can be used to explore and build a self-assessment checklist on significant learning content in the daily life and work of students in the future. The purpose of this interactive module system is to contribute to the teacher in choosing the appropriate learning content for teaching. This study will focus on the contents of Form 1 history subjects involving teachers and students. In addition, with a self-assessment checklist of teachers, educators can use it in determining significant learning content with the life and nature of student work. The built-in interactive module system also benefits pupils when the learning takes place content and skills that can be used all the time. The data were obtained through field observations in the classroom and teacher work. In general, the use of interactive module systems developed is very good and effective. The findings show that the majority of users have stated that the developed system interface is of interest to the user, in which the navigation system developed is user-friendly. The user states that the usability of the developed system is very helpful to teachers and students in understanding the content of the given lessons.
Pelajar Bekecerdasan Tinggi dalam Kalangan Pelajar Kelas Rancangan Khas Nur Syazlina Hanim
International Journal of Humanities, Management and Social Science Vol 2 No 1 (2019): International Journal of Humanities, Management, and Social Science
Publisher : Lamintang Education & Training Centre

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1219.665 KB) | DOI: 10.36079/lamintang.ij-humass-0201.19

Abstract

Falsafah Pendidikan Negara bermatlamat untuk memperkembangkan potensi individu pelajar secara menyeluruh dan bersepadu dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Pelbagai rancangan serta strategi sistem pendidikan dilakukan oleh Kementerian Pendidikan bagi merealisasikan hasrat yang dituntut oleh Falsafah Pendidikan Negara dalam melahirkan serta mengembangkan potensi dan kebolehan pelajar.  Kajian ini berkaitan tentang pelajar yang mempunyai kecerdasan tinggi.  Temu bual kepada para guru bertujuan untuk mengetahui tahap pelajar berkecerdasan tinggi yang terdapat di setiap sekolah di negara Malaysia serta melihat tahap kemampuan pelajar tersebut dalam meningkatkan prestasi dalam bidang akademik mahupun kokurikulum. Kaedah kajian yang digunakan adalah temu bual, pemerhatian, dan rujukan. Kesimpulan kajian ini iaitu pelajar yang berkecerdasan tinggi merupakan pelajar yang mempunyai kebolehan dalam setiap matapelajaran di sekolah. Hal ini dimana pelajar berkecerdasan tinggi ini adalah pelajar yang sering mendapat keputusan peperiksaan yang cemerlang dan pelajar yang menjadi tumpuan guru untuk menaikkan nama baik sekolah ke peringkat yang lebih tinggi dalam peperiksaan awam.
Pengaruh Model Penemuan Terbimbing Berbantu LKPD terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMPN 6 Depok Nurul Laili
International Journal of Humanities, Management and Social Science Vol 2 No 1 (2019): International Journal of Humanities, Management, and Social Science
Publisher : Lamintang Education & Training Centre

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1758.089 KB) | DOI: 10.36079/lamintang.ij-humass-0201.20

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran penemuan terbimbing berbantu LKPD terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa SMPN 6 Depok pada semester genap tahun ajaran 2017-2018. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif menggunakan metode penelitian jenis quasi experimental dengan the nonequivalent posttest only control group. Teknik pengambilan sampel yang digunakan adalah metode cluster random sampling. Instrumen penelitian berupa soal uraian sebanyak 9 butir, dari hasil perhitungan uji validitas, uji reliabilitas, uji tingkat kesukaran dan uji daya pembeda. Uji prasayarat yang dilakukan yaitu uji normalitas dan homogenitas diperoleh hasil data yang berdistribusi normal dan homogen. Uji hipotesis menggunakan uji-t kemudian diperoleh thitung = 2,6053 > 1,6690 = ttabel   mengakibatkan tolak  pada taraf signifikasi 5% dengan effect size sebesar 0,5807 yang tergolong sedang. Disimpulkan bahwa terdapat pengaruh model pembelajaran penemuan terbimbing berbantu LKPD terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa SMPN 6 Depok.
Masalah Kecelaruan Tingkah Laku: Masalah Ponteng Sekolah Lukman Hakim bin Mohamad Amin
International Journal of Humanities, Management and Social Science Vol 2 No 1 (2019): International Journal of Humanities, Management, and Social Science
Publisher : Lamintang Education & Training Centre

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (880.367 KB) | DOI: 10.36079/lamintang.ij-humass-0201.22

Abstract

Ponteng sekolah merupakan salah satu masalah disiplin yang semakin ketara. Terdapat pelbagai faktor-faktor yang menyebabkan pelajar-pelajar terlibat dengan gejala ponteng sekolah dimana ianya berpunca daripada guru, sikap pelajar, rakan sebaya dan juga ibu bapa dimana mereka banyak mempengaruhi pelajar-pelajar terlibat dengan gejala ponteng sekolah.  Masalah ponteng tidak boleh dipandang remeh kerana kemungkinan pelajar yang ponteng akan dipergunakan oleh anasir-anasir negatif untuk melakukan sesuatu yang membahayakan masyarakat. Masalah ini perlulah diatasi dengan segera bagi mengelakkan daripada timbulnya pelbagai gejala buruk yang lain rentetan daripada perilaku ponteng. Objektif kajian ini iaitu untuk mengenal pasti apakah punca-punca yang menyebabkan pelajar mengambil tindakan untuk tidak hadir ke sekolah atau dipanggil ponteng, untuk mengenal pasti kekerapan pelajar yang terlibat dalam gejala ponteng sekolah, mengetahui dengan lebih terperinci cara-cara untuk mengatasi gejala ponteng sekolah yang semakin berleluasa di kalangan pelajar sekolah, dan mendedahkan kesan dan akibat yang akan diterima akibat daripada gelaja ponteng sekolah. Dapatan kajian dari hasil temu bual, faktor ibu bapa ialah faktor yang utama sekali dalam mengawal anak – anak mereka. Termasuk guru juga, sebagai pembimbing pelajar – pelajar di sekolah dalam membantu berkaitan tentang pelajaran mahupun masalah keluarga yang dihadapi oleh pelajar tersebut.
Gejala Buli Secara Fizikal yang Semakin Berleluasa di Sekolah Ngo Yew Yung
International Journal of Humanities, Management and Social Science Vol 2 No 1 (2019): International Journal of Humanities, Management, and Social Science
Publisher : Lamintang Education & Training Centre

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (655.026 KB) | DOI: 10.36079/lamintang.ij-humass-0201.24

Abstract

Konsep buli boleh dilihat kepada elemen-elemen yang terdapat di dalam tingkahlaku buli seperti pembuli, mangsa buli, tujuan dan kesan tingkahlaku buli. Lumrahnya pembuli adalah mereka yang mempunyai sifat sebagai orang lebih kuat, berkuasa dan lebih bermampuan untuk melakukan tingkah laku buli.  Kekuatan ini biasanya boleh diperlihatkan sama ada ia adalah secara berseorangan atau berkumpulan. Mereka yang menjadi mangsa kepada pembuli adalah mereka yang lebih lemah dan tidak bermampuan untuk menandingi kekuatan dan kekuasaan si pembuli. Kelemahan ini termasuk lemah dari aspek fizikal dan lain-lain.Oleh kerana itu, maka dilakukan kajian mengenai gejala buli secara fizikal yang semakin berleluasa di sekolah. Objektif kajian ini terdiri dari objektif umum dan objektif khusus. Objektif umum iaitu untuk mengenal pasti isu-isu berkaitan buli di kalangan para pelajar di sekolah. Objektif khusus kajian ini iaitu untuk megenal pasti siapa yang sering membuli dan dibuli, mengetahui adakah pelajar perempuan terlibat dalam perbuatan buli secara fizikal, melihat perbezaan masalah buli fizikal yang dihadapi mengikut peringkat umur, mengenal pasti ciri-ciri pelajar yang sering dibuli di sekolah, mengenal pasti perbezaan umur pelajar yang membuli dan dibuli, mengetahui lokasi yang sering berlaku kegiatan buli fizikal di sekolah, dan mengetahui pengalaman guru tentang gejala buli yang serius menyebabkan campur tangan polis. Metodologi kajian ini iaitu reka bentuk kajian gejala buli secara fizikal yang semakin berleluasa di sekolah adalah berbentuk deskriptif dengan menggunakan keadah temu bual. Antara temu bual yang telah pengkaji buat adalah temu bual semi struktur. Format semi struktur terletak di antara temu bual berstruktur dan tidak berstruktur. Secara keseluruhan, melalui dapatan kajian yang dibentangkan maka dapatlah dirumuskan mengenai perlakuan buli. Perlakuan buli di sekolah menengah sesuatu yang perlu diambil perhatian serius seperti mana di sekolah-sekolah dalam bandar dan luar bandar yang lain.
Masalah Pergaulan Bebas dalam Kalangan Remaja Sekolah Nur Najwa Solehah Binti Hasan Ashaari
International Journal of Humanities, Management and Social Science Vol 2 No 1 (2019)
Publisher : Lamintang Education & Training Centre

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (528.747 KB) | DOI: 10.36079/lamintang.ij-humass-0201.21

Abstract

Pergaulan bebas merupakan salah satu penyakit yang melanda umat pada masa kini. Pada zaman pasca modenisasi ini, pergaulan bebas tidak lagi menjadi kudis kepada pandangan masyarakat. Selain itu, masalah pergaulan bebas ini sering menular kerana kurangnya didikan agama. Remaja bergaul bebas tanpa mengira jantina menyebabkan generasi muda yang melihatnya terpengaruh serta memberi impak negative. Oleh kerana itu, perlu dilakukan kajian mengenai masalah pergaulan bebas dalam kalangan remaja sekolah. Metodologi kajian meliputi cara, kaedah dan pendekatan yang digunakan untuk mencapai objektif dan matlamat kajian. Kesimpulan kajian ini iaitu golongan dikenali sebagai remaja ini merupakan seseorang yang berada dalam lingkungan umur 12 hingga 21 tahun yang sedang berada di dalam fasa peralihan dimana berlakunya perubahan menuju kematangan. Masalah pergaulan bebas boleh dibendung jika semua pihak termasuk agensi kerajaan atau bukan kerajaan bersama-sama berganding bahu membanteras masalah ini. Pihak utama yang perlu mengesan perkara ini ialah ibu bapa, sekolah, dan lingkungan masyarakat.
A Simple Survey on Attitude of Computer Science Diploma Students towards STEM Ismail, Azniah
International Journal of Humanities, Management and Social Science Vol 2 No 2 (2019)
Publisher : Lamintang Education & Training Centre

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (812.862 KB) | DOI: 10.36079/lamintang.ij-humass-0202.35

Abstract

This article reported a simple survey on diploma students? attitudes towards science, technology, engineering, and mathematics (STEM) objectively to get an initial impression of students taking a STEM-related diploma program. The targeted respondents were diploma students pursuing computer science programs in a Malaysian public university. A quantitative approach using a quantitative survey was used in which data were systematically elicited from 16 male and 17 female students using a questionnaire containing Likert-scale items. The questionnaire consists of three constructs: attitude toward science (8 items), attitude toward technology and engineering (8 items), and attitude toward mathematics (8 items). All constructs use a 5-point Likert scale for the response scale (1 = strongly disagree to 5 = strongly agree). Descriptive analysis showed that the respondents? attitude ranged between moderately to highly positive towards STEM with no significance different variation between genders across the STEM fields. Interestingly, they also had, generally, moderate consideration for careers in STEM fields (the average values ranged between 27.2% and 42.4%) with male respondents had very low agreements (18.7%) to consider careers related to technology and engineering fields. Such results were a bit discouraging as the respondents were all pursuing a diploma in computer science. Thus, more efforts are needed by the university to give more exposures and experiences to refine the students? attitude during their study, to boost their confidence and interest to pursue a career suitable with their diploma certificates.
Review the Success of the Mobile Government from the Government Perspective Azeez, Noor Dheyaa
International Journal of Humanities, Management and Social Science Vol 2 No 2 (2019)
Publisher : Lamintang Education & Training Centre

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1110.968 KB) | DOI: 10.36079/lamintang.ij-humass-0202.36

Abstract

The researchers agreed on the potential of the mobile government as a new channel of communication between the government and citizens if the mobile government eliminates the traditional organizational structure of government, thus changing the way information is exchanged between them, and provide government services in a transparent manner at anytime and anywhere. For the education sector, mobile education initiatives must be successful in educational institutions must choose the appropriate technology in proportion to its infrastructure to conserve resources and reduce the stress of change.  Therefore, this research seeks to present the most important factors of success explored by researchers in their studies, using different research methods in different countries, and trying to classify these factors from the perspective of the government and citizens. The methodology used in this research is to review the literature on the success of mobile government from a government perspective, in order to determine the success factors adopted by each study, and then categorize the success factors according to the degree of their impact on the successful implementation of the mobile government. The final stage is a model proposal for mobile government success.
Hubungan Antara Motivasi dan Penerimaan Dengan Pencapaian Akademik Pelajar Dalam Pembelajaran Menggunakan M-Pembelajaran di Kolej Vokasional Hashim, Roghdaryanti
International Journal of Humanities, Management and Social Science Vol 2 No 2 (2019)
Publisher : Lamintang Education & Training Centre

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (779.657 KB) | DOI: 10.36079/lamintang.ij-humass-0202.37

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan antara motivasi dan penerimaan dengan pencapaian akademik pelajar dalam pembelajaran Computer Preventive Maintenance menggunakan m-pembelajaran di kolej vokasional. Dalam kajian ini, teori motivasi Teori Keazaman Kendiri telah diintergrasikan dengan model penerimaan UTAUT. Terdapat lapan pembolehubah tidak bersandar iaitu motivasi ekstrinsik, motivasi instrinsik, jangkaan prestasi, jangkaan usaha, pengaruh sosial, keadaan kemudahan, keseronokan dan niat tingkahlaku, dan pembolehubah bersandar adalah pencapaian pelajar. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif dengan reka bentuk hubungan , yang menggunakan teknik persampelan rawak mudah terhadap 70 orang responden daripada 85 orang populasi yang mengikuti kursus Computer Preventive Maintenance di empat buah kolej vokasional yang bertempat di Kuala Lumpur dan Selangor. Analisis kebolehpercayaan instrumen soal selidik, analisis statistik deskriptif, analisis ujian korelasi Pearson (Bivariate Correlation), analisis pekali regresi berganda (Multiple Regression Equation) dan analisis tahap pengaruh motivasi dan penerimaan teknologi di kalangan responden telah dilaksanakan. Hasil analisis telah mendapati bahawa tahap kebolehpercayaan instrumen soal selidik adalah tinggi dan boleh diterima. Kesemua pembolehubah tidak bersandar mempunyai hubungan yang signifikan dengan pencapaian akademik pelajar, namun begitu hanya motivasi instrinsik, keseronokan dan niat tingkahlaku adalah merupakan faktor peramal yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar. Motivasi instrinsik lebih mempengaruhi pelajar berbanding motivasi ekstrinsik dan tahap penerimaan pelajar terhadap penggunaan m-pembelajaran dalam aktiviti pembelajaran adalah tinggi.
A Step-by Step Process in Designing Personalized Reading Content for Slow Learner Children Mansor, Marzita
International Journal of Humanities, Management and Social Science Vol 2 No 2 (2019)
Publisher : Lamintang Education & Training Centre

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (759.345 KB) | DOI: 10.36079/lamintang.ij-humass-0202.38

Abstract

Teaching slow learner children in reading is a challenging process. It requires personalization touch which can deliver suitable reading materials to meet diverse slow learner existing knowledge, needs and preferences. However, despite the various implementation of the personalization in a wide range of areas, the implementation of existing teaching and learning in primary schools in Malaysia does not support personalization. With an intention to cater to slow learner reading difficulties, this research offers a step-by-step process of designing personalization of reading content for slow learner children. In conclusion, developing personalized reading content for the slow learner children is one way of attaining the need for the slow learner children in reading. By offering personalization of reading for the slow learner children, perhaps it would be something interesting tool to be explored by a slow learner to break a code of reading successfully. Mengajar anak-anak yang lambat belajar membaca adalah proses yang menantang. Dibutuhkan sentuhan personalisasi yang dapat memberikan bahan bacaan yang sesuai untuk memenuhi beragam pengetahuan, kebutuhan, dan preferensi pelajar lambat. Namun, terlepas dari berbagai implementasi personalisasi di berbagai bidang, implementasi pengajaran dan pembelajaran yang ada di sekolah dasar di Malaysia tidak mendukung personalisasi. Dengan maksud untuk memenuhi kesulitan membaca pelajar lambat, penelitian ini menawarkan proses selangkah demi selangkah mendesain personalisasi konten membaca untuk anak-anak yang lambat belajar. Sebagai kesimpulan, mengembangkan konten bacaan yang dipersonalisasi untuk anak-anak yang belajar lambat adalah salah satu cara untuk mencapai kebutuhan anak-anak yang belajar dengan lambat. Dengan menawarkan personalisasi membaca untuk anak-anak yang belajar lambat, mungkin itu akan menjadi alat yang menarik untuk dieksplorasi oleh pelajar yang lambat untuk memecahkan kode membaca dengan sukses.

Page 1 of 1 | Total Record : 10