cover
Contact Name
Jurnal Derivat
Contact Email
derivat@upy.ac.id
Phone
-
Journal Mail Official
derivat@upy.ac.id
Editorial Address
Jl. PGRI I Sonosewu No. 117
Location
Kota yogyakarta,
Daerah istimewa yogyakarta
INDONESIA
JURNAL DERIVAT: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
ISSN : 24073792     EISSN : 25492616     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, e-ISSN: 2549-2616, p-ISSN: 2407-3792 Is an information container containing scientific articles of research, literature studies, ideas, the application of theory, the study of critical analysis, and Islamic studies in the field mathematics and mathematics education. DERIVAT JOURNAL is published twice in ane year, January-June and August to December period, published by Mathematics Education Study Program of Universitas PGRI Yogyakarta.
Arjuna Subject : -
Articles 85 Documents
Analisis Kemampuan Spasial Pada Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau Dari Perbedaan Gender Purborini, Sefriana Dyah; Hastari, Ratri Candra
Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol 5, No 1 (2018): Jurnal Derivat (Juli 2018)
Publisher : Pendidikan Matematika Universitas PGRI Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (903.83 KB) | DOI: 10.31316/j.derivat.v5i1.147

Abstract

Spatial ability is important in studying the solid geometry. A person who has good spatial skills will easily imagine objects in three dimensions. Factors that influence the different strength of students one of which is the gender difference. This study aims to analyze students' spatial skills judging from the student gender differences. This research is descriptive qualitative that is collecting data in the form of description or sentence. The approach of this research is a qualitative approach. Research subjects in this study consisted of 4 students of class VIII C SMP Negeri 2 Trenggalek. The technique of collecting data of this research is observation, test, and interview. Test results and interviews are analyzed based on the spatial ability, they are the ability of imagination, conceptualization, problem-solving, and pattern searching. The results showed that: male students (1) able to solve the problem using the help of images and illustrate the solution; (2) able to connect data that is known to the concept possessed; (3) able to see problems from different angles; and (4) able to find patterns in solving problems. While female students showed: (1) able to solve the problem using the help of images; (2) able to mention known concepts.Key Word: Gender, Polyhedron, Spatial Ability
Pengembangan Program “Infanteri Matematika” Di Wilayah 4P Darmayasa, Jero Budi; Setyami, Inung
Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol 2, No 1 (2015): Jurnal Derivat (Juli 2015)
Publisher : Pendidikan Matematika Universitas PGRI Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (74.473 KB) | DOI: 10.31316/j.derivat.v2i1.116

Abstract

Program “INFANTERI MATEMATIKA”  bertujuan untuk menyediakan wahana bagi mahasiswa menerapkan pengetahuan yang diperoleh selama perkuliahan dan ikut berperan serta dalam pembangunan Sumber Daya Manusia di Wilayah Pedalaman, Perbatasan, Pesisir, dan Perkotaan (4P). Kata Infanteri dalam hal ini diartikan sebagai Kaum Intelektual Muda (mahasiswa) yang membuka jalan untuk perkembangan pendidikan matematika. Disebut pembuka jalan karena sasaran dari program ini adalah anak usia dini yang baru mulai mengenal matematika. Matematika dipilih sebagai muatan yang disampaikan karena matematika memberikan sumbangsih yang cukup besar dalam ilmu pengetahuan dan pengembangan pola pikir anak/generasi muda.            Metode yang digunakan dalam penelitian ini, yaitu mengikuti alur Penelitian dan Pengembangan (R&D). Adapun alurnya, yaitu diawali dengan Studi Pendahuluan, Penyusunan Program, Pengembangan Program, dan Validasi Program. Dalam pengembangan Program, dilakukan uji coba lapangan. Uji coba lapangan dilakukan dengan mengirim empat orang mahasiswa sebagai Infanteri Matematika (IfMat) ke empat sekolah sasaran yaitu SD N 08 Long Peso di Desa Long Buang (Pedalaman), SD N 06 Sebatik Tengah (Perbatasan), SD N 04 Biduk-biduk (Pesisir), dan SD N Utama Satu Tarakan (Perkotaan). Keempat IfMat bertugas mengenalkan Matematika kepada siswa kelas 1 di masing-masing sekolah sasaran.Setelah dilaksanakan seleksi, mahasiswa yang terpilih menjadi IfMat diantaranya: 1) Febriyan untuk wilayah Perbatasan, Kirin Esa Putri untuk wilayah Perkotaan, Ismail untuk wilayah Pedalaman, dan Lisa Rosalia Arisanti untuk wilayah Pesisir. Keempat mahasiswa tersebut melaksanakan Program Infanteri Matematika di wilayah masing-masing dengan subjek coba adalah anak usia pra-sekolah dan anak kelas 1 SD. Beberapa manfaat yang diberikan sebagai dampak dari program ini diantaranya memperbaiki kesalahan pemahaman siswa tentang penulisan lambang bilangan, melatih keterampilan siswa menulis lambang bilangan, mengajak siswa bermain yang berkaitan dengan kemampuan matematika. Penyebutan istilah matematika dalam proses pembelajaran sangat dikurangi, dan proses belajar sambil bermain diterapkan untuk menghindari konflik kognitif pada anak usia dini. Kata kunci: Perbatasan, Pedalaman, Pesisir, Perkotaan, Infanteri, Matematika, Pra-Sekolah.
Identifikasi Model I-Garch (Integrated Generalized Autoregressive Conditionally Heterocedastic) Untuk Peramalan Value At Risk Dwipa, Nendra Mursetya Somasih
Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol 3, No 1 (2016): Jurnal Derivat (Juli 2016)
Publisher : Pendidikan Matematika Universitas PGRI Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (377.233 KB) | DOI: 10.31316/j.derivat.v3i1.626

Abstract

A stock returns data are one of type time series data who has a high volatility and different variance in every point of time. Such data are volatile, seting up a pattern of asymmetrical, having a nonstationary model, and that does not have a constant residual variance (heteroscedasticity). A time series ARCH and GARCH model can explain the heterocedasticity of data, but they are not always able to fully capture the asymmetric property of high frequency. Integrated Generalized Autoregresive Heteroskedascticity (IGARCH) model overcome GARCH weaknesses in capturing unit root. Furthermore IGARCH models were used to estimate the value of VaR as the maximum loss that will be obtained during a certain period at a certain confidence level. The aim of this study was to determine the best forecasting model of Jakarta Composite Index (JSI). The model had used in this study are ARCH, GARCH, and IGARCH. From the case studies were carried out, the result of forecasting volatility of stock index by using IGARCH(1,1) obtained log likelihood values that 3857,979 to the information criteria AIC = -6,3180; BIC = -6,3013; SIC = -6,3180; dan HQIC = -6,3117. Value of VaR movement of the JCI if it becomes greater the investment is Rp.500,000,000.00 with a confidence level of 95% on the date of July 2, 2015 using a model IGARCH (1,1) is Rp7.166.315,00.
Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Dengan Teknik Tutorial Berbasis Kemampuan Konseptual Pada Mata Pelajaran Integral Diana, Ledi; Maharani, Anggita
Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol 6, No 1 (2019): Jurnal Derivat (Juli 2019)
Publisher : Pendidikan Matematika Universitas PGRI Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (584.388 KB) | DOI: 10.31316/j.derivat.v6i1.333

Abstract

Media pembelajaran merupakan alat bantu yang berfungsi  untuk menjelaskan sebagian dari keseluruhan program pembelajaran yang sulit dijelaskan seecara verbal ( Musfiqon, dalam Okto Ardiansyah, 2012). Matematika seringkali dianggap suatu hal yang menakutkan dikalangan siswa di sekolah karena identik dengan banyaknya konsep, khususnya pada materi integral dimana materi tersebut baru diperkenalkan pada siswa SMA sehingga siswa banyak yang mengalami kesulitan bahkan seringkali dirasakan sangat absrak sehingga dirasa kurang ada manfaatnya di kehidupan sehari-hari. Artikel ini merupakan hasil penelitian pengembangan produk dalam bentuk video tutorial pada materi integral untuk siswa SMA. Jenis penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian pengembangan. Penelitian ini memenfaatkan video tutorial sebagai media pembeajaran. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah lembar penelitan ahli materi dan media terhadapmedia pembelajaran. Setelah media pembelejaran dibuat selanjutnya divalidasi oleh  tim ahli. Validasi dilakukan oleh satu ahli materi dan  ahi desain. Setelah media divalidasi dan direvisi kembali menemukan kelemahan maka selanjutnya akan diuji coba penggunaanya. Dari hasil analisis validasi terhadap video tutorial pada materi integral diperoleh 81,25. Ini artinya mediapembelajaran yang telah dibuat sesuai dengan tujuan penggunaan mediapembelajaran. Sehingga media pembelajaran ini bisa digunakan oleh guru Matematika SMA  khususnya pada pembelajaran materi integral. Kata Kunci: video tutorial, kemampuan konseptual
Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle 5e Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Yuniarti, Nia; Murnaka, Nerru Pranuta
Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol 4, No 2 (2017): Jurnal Derivat (Desember 2017)
Publisher : Pendidikan Matematika Universitas PGRI Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (664.358 KB) | DOI: 10.31316/j.derivat.v4i2.154

Abstract

Mathematical communication ability is an important ability to have students. This is because by having these abilities, students can communicate ideas or mathematical ideas both orally and in writing. However, based on preliminary studies in the form of mathematical communication and class observation tests conducted by researchers in one class at SMP Negeri 8 Kota Tangerang Selatan showed that students' mathematical communication ability is still low. The efforts that can be done is to apply a model of learning that can train and cultivate students' mathematical communication ability by applying the learning cycle 5e  model. The purpose of this study is to determine whether the average of improvement mathematical communication skills of students who get a learning model learning cycle 5e higher than students who obtain conventional learning. This type of research is quasi experiment. The research design used is a nonequivalent control group design. The population in this research are the students of class VII.1, VII.2, and VII.3 SMP Negeri 8 Kota Tangerang Selatan and the sample is the students of class VII.2 as the experimental class and class VII.3 as the control class. The sampling technique used random cluster sampling. Hypothesis testing of research done by the parametric test (t-test). In this research, it can be concluded that the average improvement mathematical communication ability of students who get the learning cycle 5e model is higher than students who get conventional learning. Keywords:  Mathematical communication skill, learning cycle 5e model, quasi-experiment
Peningkatan Konsentrasi Dan Hasil Belajar Komposisi Fungsi Dan Fungsi Invers Dengan Pembelajaran Kooperatif Type Numbered Head Together (NHT) Pada Kelas XI TP 2 Mahmudah, Nurlaila
Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol 2, No 2 (2015): Jurnal Derivat (Desember 2015)
Publisher : Pendidikan Matematika Universitas PGRI Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (955.951 KB) | DOI: 10.31316/j.derivat.v2i2.130

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk: 1) mendeskripsikan pelaksanaan pembelajaran yang mampu meningkatkan konsentrasi dan hasil belajar;  2) meningkatkan konsentrasi belajar; dan 3) mengetahui besarnya peningkatan hasil belajar peserta didik dengan diterapkanya type pembelajaran Numbered Head Together  (NHT) pada kompetensi Fungsi Komposisi dan Fungsi Invers di kelas XI TP 2 SMK N 3 Yogyakarta.Setting dan subyek penelitian ini adalah peserta didik kelas XI TP 2 yang berjumlah 32 siswa. Data tentang konsentrasi dikumpul dengan instrumen lembar observasi dan hasil belajar diambil dari hasil tes ahir siklus. Data dianalisis dengan menggunakan teknik analisis diskriptif kualitatif. Indikator keberhasilan dari penelitian adalah 100% siswa mencapai kriteria BAIK untuk indikator konsentrasi dan untuk indikator hasil belajar 75% peserta didik minimal mencapai KKM.Hasil penelitian pada pra tindakan   skor konsentrasi 6,6% dengan kriteria baik  dan  hasil belajar diatas KKM sebesar 41%. Skor konsentrasi pada siklus I naik menjadi 50% mencapai kriteria baik diikuti kenaikan hasil belajar sebesar 50% mencapai nilai diatas KKM. Pada siklus II pencapaian skor konsentrasi dengan kriteria baik meningkat drastis menjadi 100% dan hasil belajar sebesar 91 % diatas KKM.  Kata Kunci : Numbered Head Together (NHT), Konsentrasi, Hasil Belajar.
Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis PMRI Pada Materi Kubus Dan Balok Kelas VIII Efuansyah, Efuansyah; Wahyuni, Reni
Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol 5, No 2 (2018): Jurnal Derivat (Desember 2018)
Publisher : Pendidikan Matematika Universitas PGRI Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (805.685 KB) | DOI: 10.31316/j.derivat.v5i2.139

Abstract

The purpose of this research is to develop teaching materials use Approach of Indonesian Realistic Mathematics (PMRI) on Cube and cuboid material for grade VIII students of SMP Negeri 13 Lubuklinggau and to know the quality of teaching material is seen from the aspect of validity and practicability. RME or in Indonesia is better known by PMRI is a learning approach mathematics oriented to everyday life close to the world of students, it aims to make it easier for students to understand problems and solve mathematical problems. This research is development research with the development model of ADDIE ( Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). phase analysis includes student needs analysis and curriculum analysis, the design phase includes the preparation of the map needs of teaching materials, the establishment of teaching materials structure and the making of research instruments. Development phase includes the preparation of teaching materials and validation of teaching materials on the expert, the implementation phase includes teaching experiments on 3 students (one to one), small group (small group) and field test. The evaluation phase includes the assessment of teaching materials by teachers and students. The research used Approach of Indonesian Realistic Mathematics (PMRI) on cube and cuboid material, the result of research showed that (1) the quality of teaching material is seen from aspect of validity and practicality included in criterion either based on four expert lecturer (Expert Content / Mathematics, Media Expert and Expert Language).Keywords: PMRI, Cube, Cuboid, ADDIE
Pemodelan Dan Peramalan Indeks Harga Konsumen (IHK) Kota Sampit Dengan Seasonal Arima (Sarima) Purwandari, Agustina Elisa Dyah
Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol 6, No 2 (2019): Jurnal Derivat (Desember 2019)
Publisher : Pendidikan Matematika Universitas PGRI Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1095.003 KB) | DOI: 10.31316/j.derivat.v6i2.497

Abstract

AbstractSampit is one of 82 cities in Indonesia which calculate inflation. Inflation is an increase of prices on goods and services in a region. Government’s control is very important because inflation relates to the real income, the exchange rate, import exports, and so on. Inflation is based on the Consumer Price Index (CPI). Because of CPI is a monthly data prices, it is highly influenced by seasonal factors. Therefore, CPI data modelling is needed because it helps the government to make appropriate policies. Method that can be used for time series data with seasonal influences is Seasonal Autoregressive Integrated Moving Average (SARIMA). The results of the study show that the right model for Sampit’s CPI is SARIMA with the order p = 1, d = 1, P = 1, D = 1, Q = 1, s = 12. It is the best model that can built and be used for forecasting because with 95 percent of confidence, the model explains 87.23 percent of data. Forecasting in this research use interval analysis and found that January 2020 may be the highest increase of CPI (inflation) in 2020. Keywords: CPI, Inflation, SARIMA
Analisis Nilai Risiko Portofolio Optimum Pada Reksadana Campuran Dengan Pendekatan EWMA Pratiwi, Noviana
Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol 4, No 1 (2017): Jurnal Derivat (Juli 2017)
Publisher : Pendidikan Matematika Universitas PGRI Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (882.841 KB) | DOI: 10.31316/j.derivat.v4i1.159

Abstract

Value at Risk (VaR) is one of the risk measurement techniques and is considered a standard method of measuring risk. EWMA is one method to find standard deviation value of Conditional Variance which used to calculate the VaR. Investors use VaR to determine the risk level. VaR defined as the estimated loss of portfolio with a certain level of confidence. A portfolio composed of several mixed mutual funds. Of the four mutual funds only two mutual funds that can be arranged to get an optimum portfolio, 20% of mutual funds Kresna Flexima and 80% Nikko BUMN Plus. Portfolio VaR is calculated by EWMA method because it found the existence of conditional Variance. With a 95% level of trust and decay factor in accordance with the proposed risk metrics of 0.94 for daily data than obtained the VaR value of 0.26221011. This means that the maximum losses that may be received by investors amounted to 26.22% if investors invest in assets recommended by the optimal portfolio. This level of risk will be used by investors to control investment risk. Keyword: VaR, EWMA, Portofolio Optimum, Reksadana
Pengembangan Prototipe Perangkat Pembelajaran Penjumlahan Pecahan Dengan Pendekatan PMRI di Kelas IV Pratini, Haniek Sri; Rianasari, Veronica Fitri
Jurnal Derivat: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika Vol 2, No 2 (2015): Jurnal Derivat (Desember 2015)
Publisher : Pendidikan Matematika Universitas PGRI Yogyakarta

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (828.277 KB) | DOI: 10.31316/j.derivat.v2i2.135

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan prototipe perangkat pembelajaran matematika dengan pendekatan PMRI untuk topik penjumlahan pecahan di kelas IV sekolah dasar. Berdasarkan tujuannya maka jenis penelitian ini adalah penelitian dan pengembangan (research and development). Subjek penelitian adalah 36 siswa kelas IVA SD Negeri Adisucipto 1 Yogyakarta. Metode pengumpulan data dilakukan dengan  observasi, wawancara, dan pemberian angket. Observasi dan wawancara dilakukan untuk mendapatkan data needs assessment yang merupakan data kualitatif. Sedangkan angket digunakan untuk mendapatkan data validasi perangkat oleh ahli dan data respon siswa terhadap pembelajaran. Pengembangan prototipe perangkat pembelajaran matematika menggunakan prosedur pengembangan dari Sugiyono, yaitu: potensi dan masalah, pengumpulan data, desain produk, validasi desain, revisi desain, ujicoba produk, dan revisi produk. Hasil penelitian adalah prototipe perangkat pembelajaran matematika topik Penjumlahan Pecahan kelas IV SD yang terdiri dari: silabus yang mengakomodasi katakteristik PMRI, RPP yang memuat langkah-langkah PMRI, serta LKS, bahan ajar, dan evaluasi yang memuat masalah kontekstual. Kata Kunci: PMRI, perangkat pembelajaran, penjumlahan pecahan