cover
Contact Name
Ali Rifan
Contact Email
pesma83@gmail.com
Phone
+6281357909672
Journal Mail Official
pesma83@gmail.com
Editorial Address
Jl. Cengger Ayam No. 25 Malang - Jawa Timur 65141
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam
ISSN : 26225638     EISSN : 26225654     DOI : https://doi.org/10.32478
Core Subject : Education,
PIWULANG adalah jurnal ilmiah yang diterbitkan oleh Program Studi Pendidikan Agama Islam (PAI) Sekolah Tinggi Agama Islam (STAI) Mahad Aly Al-Hikam Malang dengan ISSN online 2622-5654 dan p-ISSN 2622-5638. Jurnal ini dikhususkan untuk mengkaji strategi pembelajaran, gagasan konseptual, teori dan praktik pendidikan, kajian dan aplikasi teori, pengembangan dan desain pembelajaran, pengelolaan pendidikan, evaluasi pembelajaran, profesionalisme guru, pemikiran kritis tentang pendidikan
Articles 25 Documents
MEDIA PEMBELAJARAN ALA NABI (KAJIAN LIVING HADIS RIWAYAT MUSLIM BAB BIRRUN NO. 149) Nurdin, Arbain
journal PIWULANG Vol 2, No 2 (2020): edisi MARET
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1051.545 KB) | DOI: 10.32478/piwulang.v2i2.370

Abstract

 This article describes two research focuses namely how the value of instructional media in the Muslim history hadith chapter Birrun No. 149 and how to understand the meaning of the hadith and the practice of students as teachers of the practices of the Study Program of Hadith Science the Faculty of Usuluddin, Adab and Humanities of IAIN Jember. And the result is the value of learning media in the hadith is textually found in the word ashabi'u which means fingers. While students understand that the tradition of text has a textual discussion of how the task of parents to educate and take care of their daughters until they are adults, then practice students after understanding the meaning of the hadith contextually that is when becoming a teacher practice always and often use the media fingers in learning AbstrakArtikel ini mendeskripsikan dua fokus penelitian yaitu bagaimana nilai media pembelajaran di dalam hadis riwayat Muslim bab birrun No. 149 dan bagaimana pemahaman makna hadis tersebut serta pengamalan mahasiswa selaku guru praktikan dari prodi Ilmu Hadis Fakultas Ushuluddin, Adab dan Humaniora IAIN Jember. Dan hasilnya adalah nilai media pembelajaran di dalam hadis tersebut secara tekstual ditemukan pada kata ashabi?u yang bermakna jari jemari. Sedangkan mahasiswa memahami bahwa matan hadis tersebut secara tekstual membahas tentang bagaimana tugas orang tua untuk mendidik dan menjaga anak-anak perempuannya hingga mereka dewasa, lalu pengamalan mahasiswa setelah memahami makna hadis tersebut secara kontekstual yaitu saat menjadi guru praktikan selalu dan sering menggunakan media jari jemari dalam pembelajaran.
PERUBAHAN PERILAKU NEGATIF SISWA MELALUI PENERAPAN TEAM GAME TOURNAMENT (TGT) PADA MATERI AKHLAK TERPUJI DI KELAS VIII MTS AL-MUNAWWAROH - KAB. MALANG RUJIKA, SITI UMI; RIF'AN, ALI
journal PIWULANG Vol 1, No 2 (2019): edisi MARET
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (914.344 KB) | DOI: 10.32478/piwulang.v1i2.246

Abstract

The use of methods that are not in accordance with the purpose of teaching will be an obstacle in achieving the objectives that have been formulated. This study is to find out the changes in students' negative behavior through the application of cooperative methods team games tournament (TGT) models on the material of commendable morals to class VIII students at MTs Al-Munawwaroh - Kab. Poor. This research is a classroom action research that begins pre-cycle and is carried out with 2 (two) cycles. The research subjects were 26 students. The results showed that the TGT method in Aqidah Akhlak subjects was able to change students' negative behavior. This can be seen from the comparison starting from the pre-cycle to the second cycle, namely leaving the class without permission decreasing from 11.5% to 0%, often permission to go to the toilet when learning decreased from 31% to 8%, late entry decreased from 19% to 4%, annoying friends when learning decreases from 11.5% to 0%.
PERAN MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PENDIDIKAN ISLAM Jauhari, Moh. Irmawan
journal PIWULANG Vol 1, No 1 (2018): edisi SEPTEMBER
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (494.169 KB) | DOI: 10.32478/ngulang.v1i1.155

Abstract

Dunia pendidikan dewasa ini mengalami perkembangan luar biasa. Masuknya teknologi semakin memudahkan para guru dalam menyampaikan materi. Terlebih kehadiran teknologi berbasis informatika dan jaringan, mampu memberikan warna lain dalam dunia pembelajaran. Keadaan ini pada satu sisi merupakan nilai positif dalam dunia pembelajaran. Namun dengan bergesernya peran guru, maka ada banyak hal yang patut dipertimbangkan dengan kehadiran beberapa media dalam pendidikan. Mengingat meskipun media bisa melengkapi beberapa kelemahan yang dimiliki guru, namun bukan berarti media bisa memainkan peran menjadi figur dan tauladan bagi para murid.
EFEKTIVITAS METODE AL-MIFTAH LIL ʻULUM DALAM MENINGKATKAN KUALITAS MEMBACA KITAB KUNING PADA SANTRI MADRASAH DINIAH Ubaidillah, Ibnu; Rif?an, Ali
journal PIWULANG Vol 2, No 1 (2019): edisi SEPTEMBER
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (890.554 KB) | DOI: 10.32478/piwulang.v2i1.300

Abstract

This study uses a qualitative descriptive method with a case study approach. Data collection techniques use the method of interview, observation, and documenta-tion. Data analysis is done by condensing data, then presenting data, and conclusions drawn from the data. In checking the validity of the data, researchers use methods, namely extending the time of partici-pation of researchers in the field, increasing persistence of observation, using appropriate reference materials, and reading book tests. The results of the analysis show that the process of applying the Al-Miftah Lil ?Ulum Method at Madin Wustho Hidayatul Mubtadi?in ?Malang City was carried out through several stages, namely preparation, implementation, and evaluation. Among the supporting factors of the learning process and the inhibiting factors to applied it.
PERAN MPK PAI DALAM MEMBANGUN KARAKTER MAHASISWA STIESIA SURABAYA Mutmainnah, Dewi
journal PIWULANG Vol 1, No 2 (2019): edisi MARET
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (657.774 KB) | DOI: 10.32478/ngulang.v1i2.231

Abstract

This study aims to determine and understand the role of the Personality Development Course (MPK) of Islamic Religious Education (PAI) and its effectiveness in building the character of STIESIA Surabaya students. This research is a qualitative research using data analysis of Spradley model and taking the location of research in the STIESIA Surabaya campus. The result of this study found that character building through the courses of Islamic Religion in STIESIA was pursued with 3 strategies, namely : (1) Moral Knowing, was the first stage carried out by Islamic Religious Education lecturers and oriented to mastering knowledge of moral values noble; (2) Moral Loving, the stage where after students are able to master knowledge of noble moral values, the lecturers touches the emotional aspects of the soul and heart of students so that they love these nobel moral values and ?need? to do it in their daily lives;  and then (3) Moral Doing, is the peak stage which is said to be a sign of success  in building the character of students that is practicing noble character in real life everyday. Form the observations and interviews, the courses on Islamic Religious Education at STIESIA managed to build the character of students for the better.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan memahami peran Mata Kuliah Pengembangan Kepribadian (MPK) Pendidikan Agama Islam (PAI) serta efektivitasnya dalam membangun karakter mahasiswa STIESIA Surabaya. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan menggunakan analisis data model Spradley dan mengambil lokasi penelitian di lingkungan kampus STIESIA Surabaya. Hasil penelitian ini menemukan bahwa Pembangunan karakter melalui mata kuliah Pendidikan Agama Islam di STIESIA ditempuh dengan 3 strategi yaitu : (1) Moral Knowing/ Learning to Know, merupakan tahap pertama yang dilakukan yang berorientasi kepada penguasaan pengetahuan tentang nilai nilai akhlak mulia; (2) Moral Loving, tahapan dimana dosen menyentuh aspek emosional jiwa dan hati mahasiswa agar mencintai nilai-nilai akhlak mulia tersebut dan ?butuh? untuk melakukannya dalam kehidupan sehari-hari; dan (3) Moral Doing, adalah tahapan puncak dalam membangun karakter mahasiswa yaitu mempraktikkan akhlak mulia dalam kehidupan sehari-hari. Berdasarkan pengamatan dan wawancara Mata kuliah Pendidikan agama Islam di STIESIA berhasil membangun karakter mahasiswa menjadi lebih baik.
NILAI-NILAI PSIKOLOGI PENDIDIKAN DALAM AL-QUR’AN Jauhari, Moh. Irmawan; Hakim, M. Luqman
journal PIWULANG Vol 2, No 2 (2020): edisi MARET
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1016.906 KB) | DOI: 10.32478/piwulang.v2i2.371

Abstract

Humans in the era of globalization have a level of mental vulnerability that is easily cracked and destroyed. Too much competition and the influence of information technology presents more complex problems. It is not uncommon for modern humans to flee to actions that are detrimental to themselves and society. Because they feel that their psychological burden is so heavy and cannot be borne by themselves. The Qur'an provides an understanding of human beings complete with their potential. In this case, also includes the psychological potential given by God so that humans are able to manage the universe. Understanding of the psychic potential of humans is important so that humans do not always hunt for what appears, but also provide inner satisfaction so that physical and psychological balance occurs. AbstrakManusia dalam era globalisasi memiliki tingkat kerentanan jiwa yang mudah retak dan hancur. Persaingan yang sedemikian hebat serta pengaruh teknologi informatika menghadirkan persoalan yang lebih kompleks. Tidak jarang kemudian manusia modern melarikan diri kepada perbuatan-perbuatan yang justru merugikan dirinya sendiri serta masyarakat. Sebab mereka merasa bahwa apa yang menjadi beban psikisnya sedemikian berat dan tidak bisa ditanggung sendiri. Al-Qur?an memberikan pemahaman mengenai manusia lengkap dengan potensi yang dimiliki. Dalam hal ini juga termasuk potensi psikis yang diberikan Allah agar manusia mampu mengelola alam semesta. Pemahaman potensi psikis manusia ini penting agar manusia tidak selalu memburu apa yang nampak, akan tetapi juga memberikan kepuasan batin agar terjadi keseimbangan jasmani dan psikisnya.
DESAIN PENGEMBANGAN KURIKULUM MADRASAH ALIYAH UNGGULAN DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 Nurcholiq, Mochamad
journal PIWULANG Vol 1, No 2 (2019): edisi MARET
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (704.812 KB) | DOI: 10.32478/piwulang.v1i2.247

Abstract

Madrasah Aliyah (Islamic Junior High School) is an educational institution that has specificity in ideas and applications to manifest Islamic values embodied in vision, mission, goals, and educational programs. Madrasah Aliyah graduates are expected not to miss the era of industrial revolution 4.0 which emphasizes the pattern of digital economy, artificial intelligence, big data, robotic, or known as the disruptive innovation phenomenon. Leading graduates of Madrasah Aliyah are prepared to become quality cadres or human resources with high competitiveness. Curriculum design is a core part of education that must have the right guidelines and objectives in accordance with the socio-cultural conditions of the community and keep up with the times like the current of industrial revolution era 4.0. Madrasah Aliyah merupakan lembaga Pendidikan memiliki kekhususan dalam ide dan aplikasi untuk memanifestasikan nilai-nilai Islam yang diwujudkan dalam visi, misi, tujuan, maupun program pendidikan. Lulusan Madrasah Aliyah diharapkan tidak ketinggalan pada era revolusi industri 4.0 yang menekankan pada pola digital economy, artificial intelligence, big data, robotic, atau dikenal dengan fenomena disruptive innovation. Lulusan Madrasah Aliyah unggulan disiapkan menjadi kader atau sumber daya manusia yang berkualitas serta memiliki daya saing yang tinggi. Desain kurikulum merupakan bagian inti dari pendidikan yang harus memiliki pedoman dan tujuan yang tepat sesuai dengan kondisi sosial budaya masyarakat dan mengikuti perkembangan zaman seperti era revolusi industry 4.0 saat ini.
IMPLEMENTASI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) BERWAWASAN BUDAYA NIRKEKERASAN DI SEKOLAH Mutholingah, Siti
journal PIWULANG Vol 1, No 1 (2018): edisi SEPTEMBER
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (884.643 KB) | DOI: 10.32478/ngulang.v1i1.156

Abstract

Konflik kekerasan yang mengatasnamakan agama sudah menjadi permasalahan serius. Hal ini disebabkan karena lemahnya pemahaman terhadap ajaran Islam itu sendiri, atau bisa dikarenakan pemahaman ayat-ayat al-Quran mengenai konsep jihad secara tektualis. PAI berbasis budaya nirkekerasan sebagai upaya untuk menumbuh kembangkan potensi peserta didik sesuai dengan ajaran Islam yang berbudaya nirkekerasan, maka dalam hal ini pendidik harus mampu menciptakan budaya nirkekerasan baik di rumah, di sekolah, maupun masyarakat sehingga outputnya adalah peserta didik yang mampu menjadi Abdullah (saleh individu) maupun khalifatullah (saleh sosial). Adapun dalam tataran implementasi PAI berbudaya nirkekerasan di sekolah dapat diimplementasikan dalam bentuk integrasi dengan kegiatan intrakurikuler, ekstrakurikuler PAI, pembentukan budaya sekolah berdasar pada nilai-nilai nirkekerasan, adanya kebijakan kepala sekolah dan integrasi dengan setiap mata pelajaran yang ada di sekolah.
UPAYA PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN PESANTREN TRADISIONAL DI ERA MILLENIAL Husen Ma?ruf, Ahmad; Jasminto, Jasminto
journal PIWULANG Vol 2, No 1 (2019): edisi SEPTEMBER
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (780.288 KB) | DOI: 10.32478/piwulang.v2i1.301

Abstract

This article aims to express a data related the quality increasing effort of old islamic boarding school education at Pesantren Tarbiyatunnasyiin Paculgowang Jombang. This research uses qualitative research method to get a data through observation, interview and documentation. Whereas data analysis technique is using data reduction procedure, data presentation and verification. The results of this research study are; the first, the education quality of Tarbiyatunnasyiin islamic boarding school is kept well by a proof namely there are input which is run throngh efficient and effective process and output resulted throngh that good education process. This islamic boarding school can graduated its graduates who are not only clever on religious knowledges but also clever on the other sectors. Beside of that its education legality has beeb acknowledged by the government. The second, on increasing its education quality, Tarbiyatunnasyiin islamic boarding school makes some programs which are arranged and done by the organizers of islamic boarding school efficiently and effectively and it is also supported by sufficing means and environment.
PEMBELAJARAN PERSPEKTIF AL GHAZALI DAN IBNU MISKAWAIH Halim, Abdul
journal PIWULANG Vol 1, No 2 (2019): edisi MARET
Publisher : STAI Ma'had Aly Al-Hikam Malang

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (765.468 KB) | DOI: 10.32478/ngulang.v1i2.232

Abstract

Human as educational beings (homo educandum) has never been separated from the process of education. Therefore, they can be an object or subject of education. the educational process carried out by humans will coincide with the learning process. learning is the process of interaction between individuals (students) and other individuals (teachers) or with their environment that is intended to change a person's behavior permanently both intellectual, emotional or spiritual aspect through experience. Generally,  theories of learning are behaviorist, cognitive and humanistic theory  that lead to self's change through their learning experience based on purpose. According to Ghazali and Ibn Miskawaih's perspective, the purpose of learning is a positive moral change towards what is done by a teacher.  al Ghazali points that parent is a first educator in the individual life. According to Ibnu Miskawaih, materials for the learning is developed by using Islam epistemology.  and the other hand, al Ghazali declare a material of learning is developed by sufistic values  approach.Manusia mempunyai julukan sebagai homo educanum. Hal ini nampak pada proses kehidupan manusia dimana ia tidak akan pernah lepas dari proses pendidikan. Disatu sisi ia dapat menjadi obyek sekaligus subyek pendidikan. Pembelajaran adalah proses interaksi yang dilakukan oleh peserta didik dan guru atau lingkungannya yang ditujukan untuk merubah perilaku seseorang secara permanen baik aspek intelektual, emosi atau spiritual melalui pengalaman. Pada umumnya teori belajar behaviorisme, kognitif dan humanistik menginginkan adanya perubahan pada diri seseorang sesuai dengan yang ditujukan melalui pengalaman belajarnya. Dalam perspektif tasawuf sebagaimana diungkapkan oleh al Ghazali dan Ibnu Miskawaih bahwa tujuan pembelajaran adalah perubahan akhlak (perilaku) seseorang kepada yang baik yang dilakukan oleh seorang guru dimana menurut pandangan tasawuf bahwa pendidik pertama tersebut adalah orang tua sedangkan materi yang digunakan adalah materi-materi yang secara epistimologis dibangun secara islami sedangkan menurut al Ghazali materi tersebut juga perlu dibangun dengan pendekatan nilai sufistik. 

Page 1 of 3 | Total Record : 25