cover
Contact Name
Riantina Fitra Aldya
Contact Email
riantinafitraaldya@gmail.com
Phone
+62341-565500
Journal Mail Official
inteligensi.unitri@gmail.com
Editorial Address
Unitri Press Jl. Telaga Warna Tlogomas Malang Jawa Timur Indonesia
Location
Kota malang,
Jawa timur
INDONESIA
Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan
ISSN : 26568675     EISSN : 2656601X     DOI : https://doi.org/10.33366/ilg.v3i1.1572
Core Subject : Education,
Inteligensi: Journal of Education is a scientific publication in the form of educational articles and educational science, published by UNITRI PRESS, as a medium of communication and information in the field of education with scope consists of Science Education, Innovation in Education, and Problems in Education.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 28 Documents
Peran Kepala Sekolah Sebagai Manager Dalam Menciptakan Sekolah Efektif di SMP An-Nur Bululawang Malang Romadhon, Romadhon
Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 1, No 2 (2019)
Publisher : Universitas Tribhuwana Tunggadewi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33366/ilg.v1i2.1357

Abstract

Sekolah yang bermutu ditentukan oleh peran kepala sekolah. Peranan kepala sekolah sangat strategis dalam menciptakan sekolah yang efektif. Salah satu peran yang strategis adalah sebagai manager. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui sejauh mana peran kepala sekolah sebagai manager dalam menciptakan sekolah yang efektif. Pendekatan dalam penelitian ini yaitu kualitatif deskriptif. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi, dan dokumentasi. Subjek dalam penelitian ini adalah kepala sekolah, para wakil kepala sekolah (kaur), dan guru. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kepala sekolah belum sepenuhnya menjalankan perannya sebagai manager sebagaimana dalam Permendiknas Nomor 13 Tahun 2007 terutama dalam hal pendayagunaan SDM, pengelolaan hubungan sekolah dengan masyarakat, pengelolaan unit layanan khusus, penerapan prinsip kewirausahaan, menciptakan budaya dan iklim kerja yang kondusif, pengelolaan sistem informasi sekolah, dan pelaksanaan pengawasan (supervisi).
Miskonsepsi Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) terhadap Bilangan Bulat, Operasi dan Sifat-Sifatnya Kurniati, Ratnah; Ruslan, Ruslan; Ihsan, Hisyam
Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 1, No 1 (2018)
Publisher : Universitas Tribhuwana Tunggadewi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33366/ilg.v1i1.1137

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui 1) miskonsepsi yang dialami siswa SMP Negeri 2 Sungguminasa terkait dengan bilangan bulat, operasi dan sifat-sifatnya, dan 2) faktor-faktor yang menyebabkan miskonsepsi-miskonsepsi tersebut. Dalam penelitian ini digunakan 38 siswa sebagai subjek penelitian yang kemudian diseleksi dengan tes uraian untuk menentukan siswa mana yang mengalami miskonsepsi. Selanjutnya, setelah terpilih beberapa siswa yang mengalami miskonsepsi berbeda-beda, peneliti melakukan wawancara untuk menelusuri faktor-faktor penyebab terjadinya miskonsepsi yang ada. Metode analisis yang digunakan adalah analisis deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) Miskonsepsi yang dialami subjek penelitian dalam menyelesaikan soal bilangan bulat, operasi dan sifat-sifatnnya adalah dalam: a) membandingkan nilai bilangan bulat, b) penjumlahan dan pengurangan bilangan bulat, c) perkalian dan pembagian bilangan bulat, d) operasi campuran, e) menyederhanakan persamaan linear satu variabel, dan f) memahami sifat distributif. (2) Penyebab miskonsepsi ini adalah: a) kecenderungan siswa yang mengartikan bilangan yang bernilai lebih besar akan berada lebih jauh dari nol, b) kesalahpahaman dalam memahami aturan “bilangan negatif dikali bilangan negatif hasilnya bilangan positif”, c) kesalahpahaman dalam memahami fungsi tanda negatif, d) kecenderungan siswa yang menyamakan operasi pembagian sebagai pengurangan atau operasi operasi penjumlahan sebagai perkalian, d) kesalahpahaman dalam mengaplikasikan sifat komutatif, dan e) kesalahan dalam memahami aturan distributif, dimana siswa mengalikan semua bilangan yang ada tanpa memperhatikan letak tanda kurung.
REFLEKSI CINTA DAN BENCI DALAM KARAKTER NIKOLE PADA NOVEL THE PROPOSAL KARYA JASMINE GALLORY Satrio, Aziz; Ernawati, Eka Yuniar
Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 3, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Tribhuwana Tunggadewi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33366/ilg.v3i2.1966

Abstract

Love and hate are very common happen in human life when they have relationship with others. In the literary work of novel, there are the writers who use the theme of their works about love and hate through the characters which they create. This research use Psichology Approachof Love and Hate.The researchers use the theory of triangular of love based on Sternberg’s journal and hate theory based on Krech and Dana Harron. Furthermore, this study focuses on Friends With Benefits relationship turns out to be true loveThis research aims to prove that love can come from anywhere, especially having a relationship with benefits and hatred is not always for revenge, because there is hatred we can find out what we like and dislike also not fall into the same thing as is done by Nikole and Carlos. Hatred brings them closer to each other and shares stories. This study uses the method of qualitative research, types of library research, interpretative analysis using the method of data collection in the form of literary texts from the novel The Proposal by Jasmine Guillory as a primary source and supported by some of the literatures to relate the theory, concept and the relevant definition as a secondary source. The result of this research is sometimes we have to get to know someone very deeply even though it hurts to see if love is true or not. I believe that hate doesn't always mean bad. Hate teaches us really khow to love someone right and love also generates hatred based on the character Nik is always in touch with his ex and indirectly compares his ex to Carlos because Nikole doesn't want to fall a second time in the same hole.
MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES DAN PENGUASAAN PENGETAHUAN SISWA KELAS XI IPA MELALUI METODE IMPROVE Ismani, Widyastuti; Sari, Nila Kartika
Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 2, No 1 (2019)
Publisher : Universitas Tribhuwana Tunggadewi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33366/ilg.v2i1.1574

Abstract

The purpose of this study is to improve the process skills and mastery of students' knowledge in linear program material through the improve method in class XI IPA 4 SMA Negeri 1 Pandaan. This research is a classroom action research (CAR) with the Kemmis and McTaggart models, through two stages: (1) the initial observation stage (pre-action); and (2) the implementation phase of the action. Data instruments used were (1) an observation sheet to assess students 'learning process skills, and (2) written test questions sheets in the form of a post test to conduct an assessment of the mastery of students' learning outcomes. The data analysis technique used is the triangulation technique. The results showed there was a significant increase in the learning process skills and the mastery of students' learning outcomes knowledge. Based on the results of these achievements, it is necessary to take alternative actions in implementing appropriate and effective improve methods.
Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Think-Pair-Square (TPS) Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Siswa Kelas VIIID Semester II SMP Negeri 20 Malang Silviriyanti, Desis
Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 1, No 2 (2019)
Publisher : Universitas Tribhuwana Tunggadewi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33366/ilg.v1i2.1353

Abstract

Berdasarkan hasil observasi dan wawancara dengan guru IPA (fisika) kelas VIIID semester II SMP Negeri 20 Malang diperoleh informasi bahwa pembelajaran yang digunakan masih didominasi oleh guru dan kadang menggunakan diskusi. Namun diskusi yang digunakan tidak membuat siswa menjadi aktif, karena siswa lebih senang memilih sendiri kelompok diskusinya. Situasi tersebut membuat proses belajar mengajar kurang efektif dan maksimal, sehingga prestasi belajar siswa menjadi kurang maksimal. Salah satu model pembelajaran yang dapat diterapkan untuk membuat siswa lebih aktif adalah model pembelajaran TPS. Jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) yang dilaksanakan dalam 2 siklus. Bentuk tindakan pada siklus I merupakan perbaikan untuk tindakan pada siklus II. Tindakan yang diberikan adalah penerapan model pembelajaran TPS. Penerapan pembelajaran ini terlaksana dengan baik. Hal ini dapat ditunjukkan pada tahap berfikir, berpasangan dan berempat di siklus I yang belum terlaksana dengan baik dan lancar menjadi lebih baik pada siklus II. Aktivitas belajar siswa mengalami peningkatan dari siklus I ke siklus II pada kategori baik dengan persentase rata-rata aktivitas siswa pada siklus I sebesar 7% untuk kategori K (Kurang); 54% untuk tingkat C (Cukup) dan 39% pada kategori B (Baik), mengalami peningkatan ke kategori baik ditandai dengan berkurangnya jumlah siswa yang mencapai kategori K dan C, yaitu rata-rata aktivitas siswa pada siklus II sebesar 0% untuk kategori K (Kurang); 46,5% untuk kategori C (Cukup) dan 53,5% pada kategori B (Baik). Prestasi belajar mengalami peningkatan dari siklus I ke siklus II, ditandai oleh peningkatan skor tes tulis rata-rata siswa sebesar 6,95 (9,55%) dan peningkatan persentase ketuntasan belajar sebesar 45% dari 40% menjadi 85%.  
PENGGUNAAN MEDIA PLASTISIN SEBAGAI ALTERNATIF PENGGANTI MOLYMOD UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PSIKOMOTORIK SISWA PADA POKOK BAHASAN STRUKTUR SENYAWA ALKANA, ALKENA DAN ALKUNA Indiatiningsih, Indiatiningsih
Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 3, No 1 (2020)
Publisher : Universitas Tribhuwana Tunggadewi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33366/ilg.v3i1.1789

Abstract

This research aims to describe the use of plasticine learning media to improve psychomotor learning outcomes of students on the subject matter of the structure of alkenes and alkunes 11th class MIPA 3 in SMAN 8. The structure of alkanes and alkunes, which is one of the abstract Chemical topis, so that this topics is not understood by many students. This requires the teacher’s creativity to be able to explain concrretely. So that the teacher must use a variety of interesting media, to solve this problem the teacher tries to teach the stucture of alkenes and alkunes using plasticine media. The use of plasticine media is expected to overcome problems in the field. This research is ClassroomAction Research. The instruments used ware observation sheets, reports on the practice of making stucture of alkanes, alkenes and alkunes. Data reduction, in general, all indicators of skills increase, especially indicators of cooperation and responsibility has increased significantly. Cycle II in this research obtain 98 for the highest score and 80 for the lowest score which is the use of plasticine in learning the structure of hydrocarbon compounds, especially alkene, is quite effective because this material is quite flexible compared to the use of molymod which is done in the first cycle which takes a long time to install, besides that plasticine is quite cheap and easy to obtain.
KEMAMPUAN BERTANYA DAN KEAHLIAN MEMBACA: KAJIAN PADA MAHASISWA NON-BAHASA INGGRIS UNIVERSITAS ISLAM LAMONGAN Jannah, Lilik Uzlifatul; Susanti, Ike
Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 2, No 1 (2019)
Publisher : Universitas Tribhuwana Tunggadewi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33366/ilg.v2i1.1472

Abstract

The purpose of this study was to determine the ability of students to formulate questions in English. This research employed  descriptive qualitative method using simple analysis techniques based on grammatical and semantic analysis. Questions made by students are based on reading at the literal level or basic level. The research subjects involved 80 students in the Non-English Study Program in the second semester Management Study Program Lamongan Islamic University. The results of the study were obtained as follows (1). Students were able to formulate questions in English as many times, even if they do not meet the grammatical and semantic rules. (2). Students’ mistakes in formulating questions in English based on reading text including grammatical errors (60%) either errors in semantics or  meanings (40%); and (3). Students still use translating techniques in formulating questions so that the strong influence of the use of the first language (Indonesian) and the rules of writing in the Indonesian language can be obviously seen. Finally, it can be concluded that the students’ reading skill is at the lower cognitive level or at literal phase.
PEMANFAATAN CELEMEK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN SISTEM PENCERNAAN MANUSIA Mashuri, Mashuri
Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 1, No 1 (2018)
Publisher : Universitas Tribhuwana Tunggadewi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33366/ilg.v1i1.1138

Abstract

Media merupakan bagian yang integral dari keseluruhan situasi mengajar, sehingga media merupakan salah satu unsur yang harus dikembangkan guru untuk membantu mempertinggi mutu belajar mengajar. Media pembelajaran sistem pencernaan manusia, selama ini lebih banyak berupa gambar, video flash, power point, dan torso. Kendala yang sering dikeluhkan oleh guru adalah minimnya kemampuan mereka dalam teknologi informasi misalnya penggunaan komputer. Salah satu alternatif dalam pembuatan media belajar, yaitu dengan memanfaatkan barang bekas. Contohnya celemek yang terbuat dari banner bekas menjadi media pembelajaran organ pncernaan manusia yang sederhana, mudah dan murah. Penggunaan media celemek sistem pencernaan makanan, terbukti memberikan efek meningkatkan hasil belajar siswa, yaitu sebesar 95,45% (21 orang) dari 22 siswa.
PENINGKATAN KETERAMPILAN BERPIKIR KRITIS DAN PEMAHAMAN KONSEP TRIGONOMETRI MELALUI PENERAPAN PROBLEM BASED LEARNING PADA SISWA SMA NEGERI 1 PANDAAN Fatimah, Siti
Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 3, No 2 (2020)
Publisher : Universitas Tribhuwana Tunggadewi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33366/ilg.v3i2.2156

Abstract

The purpose is to increase critical thinking skills and conceptual understanding of mathematical trigonometric equations through problem-based learning model. The type of money research used is PTK with the subjects of all class XI MIA 3 students of SMA Negeri 1 Pandaan in the 2019/2019 academic year, totaling 35 students. The results showed that after the first cycle was implemented, 73.06% of students who think critically with sufficient qualifications were obtained, then increased in the second cycle with a result of 81.66%. The students’ conceptual understanding also increased where in the first cycle of 35 students only 6 students (17.14%), then increased in cycle II to 19 students (54.29%) with good qualification. It showed that the problem-based learning model can actually improve critical thinking skills and conceptual understanding because students are actively involved in collecting, studying, and discussing math facts related to the subject matter of trigonometric equations compared to before.
PUISI BERBASIS HASIL KARYA GAMBAR: UPAYA PENGUATAN LITERASI SISWA SD KELAS TINGGI Setiawan, Heri; Aji, Styo Mahendra Wasita; Aziz, Abdul
Inteligensi : Jurnal Ilmu Pendidikan Vol 2, No 1 (2019)
Publisher : Universitas Tribhuwana Tunggadewi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33366/ilg.v2i1.1559

Abstract

This study aims to examine and analyze the learning of writing poetry based on students' work drawings as an effort to strengthen the literacy of high grade elementary students. The method used is literature review by analyzing several studies related to the topic of discussion, namely literacy, drawing in elementary school, and poetry in the elementary school curriculum. From the results of the study produced a synthesis that shows that in primary school, literacy development still pivots on literacy reading. The ideas generated based on studies are developing fun writing literacy learning through writing "Poetry Based on Artwork" with the main steps: (1) determining the theme of the picture; (2) theme exploration; (3) drawing activities; (4) list beautiful words based on the drawings made (prewriting); (5) composing a framework of poetry (drafting); (6) developing poetry (writing); (7) editing and improving poetry (revising editing); and (8) reading the final poem arranged based on pictures (publishing). This activity is expected to strengthen the literacy of high class students with learning that combines drawing, poetry, writing, and communicating writing results holistically and pleasantly.

Page 1 of 3 | Total Record : 28