cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota surabaya,
Jawa timur
INDONESIA
Jurnal Informatika
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Science,
Arjuna Subject : -
Articles 187 Documents
PROTOTYPE GAME 2D MENGGUNAKAN ISOMETRIC VIEW DAN DIRECT X Setiabudi, Djoni Haryadi; Lengkong, Aristotales; Gunawan, Ibnu
Jurnal Informatika Vol 5, No 1 (2004): MAY 2004
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (130.147 KB) | DOI: 10.9744/informatika.5.1.pp. 59-66

Abstract

Two dimensional game development is easier than three dimensional one and the hardware requirement of two dimensional game is easier to meet, in addition the development of three dimensional game needs a bigger team. Based on those reasons, this research focuses on two dimensional isometric game to give three dimensional look without uses the real three dimensional system. The purpose of this application is making a simple two dimensional game with isometric view on Windows based computer. This application uses Microsoft Visual C++ and Microsoft DirectX 8.1 Software Development Kit and an additional library IsoHexDef and WavLoader. The result shows that the application has two game levels and several units. Units are able to receive commands and act accordingly to extent its ability. The computer player can make calculations to move its own unit. The application uses isometric view. Abstract in Bahasa Indonesia : Pembuatan game dua dimensi lebih mudah dari pembuatan game tiga dimensi. Selain itu tuntutan hardware yang diperlukan untuk game dua dimensi lebih sederhana, dan untuk membuat game tiga dimensi dibutuhkan tim pembuat yang lebih besar. Untuk itu pada penelitian ini dicoba untuk dibuat suatu prototype game dua dimensi yang menggunakan tampilan isometric untuk memberikan kesan adanya tiga dimensi tanpa perlu membuat sistem tiga dimensi sesungguhnya. Game dua dimensi yang dibuat cukup sederhana, sekedar untuk menunjukkan tampilan isometric, yang dapat dijalankan pada komputer berbasis Windows. Pembuatan aplikasi dilakukan dengan menggunakan program Microsoft Visual C++ dan Microsoft DirectX 8.1 Software Development Kit serta libary tambahan IsoHexDef dan WavLoader untuk membantu pembuatan aplikasi. Prototype yang berhasil dibuat mempunyai dua level permainan, adanya beragam perintah yang dapat diberikan kepada unit, unit yang ada dapat menerima dan menjalankan perintah yang diberikan sesuai dengan kemampuan yang dimiliki, komputer dapat melakukan perhitungan untuk menggerakkan unit yang dimiliki, dan tampilan gambar yang digunakan dibuat dengan sudut pandang isometric. Kata kunci: Kata kunci: 2D Game, Isometric, DirectX
DATA MINING UNTUK KLASIFIKASI PELANGGAN DENGAN ANT COLONY OPTIMIZATION Kapiudin, Maulani
Jurnal Informatika Vol 8, No 1 (2007): MAY 2007
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (61.942 KB) | DOI: 10.9744/informatika.8.1.pp. 68-73

Abstract

In this research the system for potentially customer classification is designed by extracting rule based classification from raw data with certain criteria. The searching process uses customer database from a bank with data mining technic by using ant colony optimization. A test based on min_case_per_rule variety and phenomene updating were done on a certain period of time. The result are group of customer class which base on rules built by ant and by modifying the pheromone updating, the area of the case is getting bigger. Prototype of the software is coded with C++ 6 version. The customer database master is created by using Microsoft Access. This paper gives information about potential customer of bank that can be classified by prototype of the software. Abstract in Bahasa Indonesia : Pada penelitian untuk sistem klasifikasi potensial customer ini didesain dengan melakukan ekstrak rule berdasarkan klasifikasi dari data mentah dengan kriteria tertentu. Proses pencarian menggunakan database pelanggan dari suatu bank dengan teknik data mining dengan ant colony optimization. Dilakukan percobaan dengan min_case_per_rule variety dan phenomene updating pada periode waktu tertentu. Hasilnya adalah sekelompok class pelanggan yang didasarkan dari rules yang dibangun dengan ant dan dengan dimodifikasi dengan pheromone updating, area permasalahan menjadi lebih melebar. Prototype dari software ini menggunakan C++ versi 6. Database pelanggan dibangun dengan Microsoft Access. Paper ini memberikan informasi mengenai potensi pelanggan dari bank, sehingga dapat diklasifikasikan dengan prototype dari software. Kata kunci: ant colony optimization, classification, min_case_per_rule, term, pheromone updating
A LIGHT-WEIGHT MVC (MODEL-VIEW-CONTROLLER) FRAMEWORK FOR SMART DEVICE APPLICATION Laksana, Budi Darma; Ballangan, Cherry Galatia
Jurnal Informatika Vol 7, No 1 (2006): MAY 2006
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (152.475 KB) | DOI: 10.9744/informatika.7.1.pp. 47-55

Abstract

In this paper, a light-weight MVC framework for smart device application is designed and implemented. The primary goal of the work is to provide a MVC framework for a commercial smart device product development. To this end, the developed framework presents integration between the classic design patterns, MVC and state-of-the-art technology XAML by adapting a MVC framework of an open source XAML efforts, MyXaml into .NET Compact Framework. As the compact framework only comprises 12% of .NET Framework library, some design and architectural changes of the existing framework need to be done to achieve the same abstraction level. The adapted framework enables to reduce the complexity of the smart device application development, reuse each component of the MVC separately in different project and provide a more manageable source code as the system architecture is more apparent from the source code itself as well as provide a commonality of the development pattern. A prototype of simple database interface application was built to show these benefits.
IOS APPLICATION FOR FINDING HALAL FOOD, MOSQUE, QIBLA DIRECTION AND PRAYER TIME Dwi, Febria Roosita
Jurnal Informatika Vol 13, No 2 (2015): NOVEMBER 2015
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (300.923 KB) | DOI: 10.9744/informatika.13.2.63-70

Abstract

Muslim sometimes has trouble when they travel to a new place for find where the location of the halal food and mosque near their location is. Other things that Muslim will have difficulty when they travel in to a new place are find the Qibla direction, pray time in local time and the mosque location near their location. From that problem MLH (Muslim Little Helper) want to help them to solve their problem. The process is carried out as follows: The app get the user location, send the location to the YELP API server and muslimshalat.com API to get the location of halal food, and mosque (using YELP) and for find the direction of Qibla and the prayer schedule (by using muslimshalat.com API). After the system get the data, then it will show on the Map (using apple map inside the app) and put the data as marker. For the Qibla direction and prayer time, it will show in arrow image and listview. This app will be use Swift for the development language. The test result shows that the YELP API can be use only in USA, and internet play as the main rule in this app, because to create connection to the server to pull the data, the system need internet to pass all the data to server.
APLIKASI PEMINJAMAN RUANGAN, KENDARAAN, PERALATAN DAN PENYAMPAIAN KELUHAN SERTA ANALISIS KETERSEDIAAN BARANG DAN KINERJA PELAYANAN PADA UPPK UNIVERSITAS KRISTEN PETRA Yoanna, Wiwie; Handojo, Andreas; Intan, Rolly
Jurnal Informatika Vol 6, No 2 (2005): NOVEMBER 2005
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (331.607 KB) | DOI: 10.9744/informatika.6.2.pp. 65-70

Abstract

Unit Pelayanan dan Pemeliharaan Kampus (UPPK) Universitas Kristen Petra has a difficulty in facing the customers. Sometimes, a customer has to contact or meet UPPK staff just for asking schedule or give complain. Besides, UPPK needs a system that has ability to analyze equipments needed, base on customers' request and to analyze serving evaluation. Because of these problems, a web based system of distributing information, equipments and tools ordering, transportation ordering, room ordering, sport-field ordering, giving complain, equipments needed analysis and serving evaluation analysis is made. With this system, customers can obtain schedule information and then make an order, or giving complain, without have to meet the UPPK staff. This system is developed using PHP and MySQL as database server. The system is validated by distributing some questionnaires for UPPK staff and customers that give an average value of 3.63 (scale 1-4). Therefore, it can be concluded that this system can help to solve the problems. Besides, the systems also give a facility to analyze the serving evaluation and the need of equipments and tools. Abstract in Bahasa Indonesia : Unit Pelayanan dan Pemeliharaan Kampus (UPPK) Universitas Kristen Petra mengalami kesulitan dalam berhadapan dengan customer. Terkadang customer harus menghubungi atau bertatap muka dengan pihak UPPK hanya untuk menanyakan jadwal pemakaian atau menyampaikan keluhan. Selain hal itu UPPK juga membutuhkan suatu sistem yang mampu menganalisa kebutuhan peralatan/barang berdasar permintaan customer serta analisa kinerja yang telah dilakukan. Melihat permasalahan yang ada, maka dibuat suatu sistem penyampaian informasi, pemesanan peralatan/barang, pemesanan ruang khusus, pemesanan lapangan, pemesanan kendaraan, penyampaian keluhan, analisa kebutuhan barang dan kinerja berbasis web. Dengan sistem ini customer dapat memperoleh informasi jadwal dan melakukan pemesanan serta penyampaian keluhan tanpa harus bertatap muka dengan pihak UPPK. Sistem ini dikembangkan dengan bahasa PHP dan database server MySQL. Dari hasil pengujian dengan kuisioner kepada UPPK dan customer pengguna fasilitas didapat nilai rata-rata 3,63 (dari skala 1-4), sehingga dapat disimpulkan bahwa sistem dapat membantu memecahkan permasalahan yang ada. Selain itu sistem juga memberikan fasilitas untuk menganalisa evaluasi layanan dan kebutuhan barang. Kata kunci: web, pemesanan, analisa kebutuhan.
IDENTIFIKASI FAKTOR PREDIKSI DIAGNOSIS TINGKAT KEGANASAN KANKER PAYUDARA METODE STEPWISE BINARY LOGISTIC REGRESSION Vinarti, Retno Aulia; Anggraeni, Wiwik
Jurnal Informatika Vol 12, No 2 (2014): NOVEMBER 2014
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (235.712 KB) | DOI: 10.9744/informatika.12.2.70-76

Abstract

The World Health Organization (WHO) reported that deaths caused by cancer in the world these last four years has increased significantly. The data also reflected in the increase in breast cancer cases. In Indonesia, two cases also the highest cases of adult female deaths. Based on Hospital Information System, the number of breast cancer patients either inpatient or outpatient care amounted to 28.7%. This fact revealed more than 40% of all cancers can be prevented with early detection cancer. Role of Information Technology can implemented by data mining techniques to shorten the diagnosing time, accuracy and selection of factors early detection of breast cancer. Stepwise binary logistic regression method has the advantage to add and subtract the independent variables in accordance with level of significance of the model. Based on the analysis of weighting method, the highest four variables that should be more aware is the area of cancer (area), fineness (smoothness), the number of dots (concave points) or the nucleus of cancer and grayish level of cancer (texture). So the accuracy and processing speed of diagnosis of the severity of breast cancer can be improved through this method.
PEMBUATAN PROTOTYPE ANIMASI TIGA DIMENSI DENGAN MENGGUNAKAN NETIMMERSE LIBRARY Adipranata, Rudy
Jurnal Informatika Vol 5, No 2 (2004): NOVEMBER 2004
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (172.303 KB) | DOI: 10.9744/informatika.5.2.pp. 78-85

Abstract

3D Animation is one of the computer engineering field that growth fastly now. A lot of new techniques and algorithms have been developed in that field. Its application covered wide area, for example game software, medical analysis, architecture design, advertising.and many more. This paper describes how to implement prototype of 3D Animation using NetImmerse library. It includes a discussion on how to create character model and to implement it on NetImmerse library, to create a maze and to implement collision detection features between character model and maze. NetImmerse is one of the greatest 3D engine library that provided a comprehensive set of tools, plugins, and run-time libraries. It provides end-to-end support to many plafform. Character model is created using 3D Studio Max Software, the one of most powerful 3D Animation Software. NetImmerse has plugin of 3D Studio Max Software, so can easily export the character have created to the NetImmerse format. Abstract in Bahasa Indonesia : Animasi tiga dimensi adalah salah satu bidang pada teknik komputer yang berkembang dengan cepat dewasa ini. Berbagai macam teknik dan algoritma telah dikembangkan pada bidang tersebut. Begitu pula aplikasi untuk bidang tersebut mencakup area yang luas, sebagai contoh adalah perangkat lunak game, bidang kedokteran, desain arsitektur, iklan dan lain-lain. Tulisan ini menjelaskan tentang pembuatan prototype animasi tiga dimensi dengan menggunakan NetImmerse library. Di mana penjelasan ini mencakup mulai dari pembuatan karakter, labirin, penggabungannya dengan program serta implementasi pendeteksian benturan antara karakter dengan labirin. NetImmerse adalah satu dari library untuk animasi tiga dimensi yang menyediakan seperangkat peralatan, plugins, dan juga run-time libraries. Di samping itu, NetImmerse juga menunjang beberapa platform. Pembuatan karakter dilakukan dengan menggunakan 3D Studio Max yang merupakan peralatan bantu untuk pembuatan karakter guna animasi tiga dimensi. NetImmerse mempunyai plugin untuk 3D Studio Max, sehingga dengan mudah hasil karakter dapat diekspor ke format NetImmerse. Kata kunci: Animasi Tiga Dimensi, NetImmerse.
PENGGUNAAN ALGORITMA NEWTON – RAPHSON UNTUK MEMBUAT SOFTWARE PENENTUAN DOSIS OBAT Gunawan, Ibnu
Jurnal Informatika Vol 10, No 1 (2009): MAY 2009
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (121.535 KB) | DOI: 10.9744/informatika.10.1.67-72

Abstract

USCPACK Software from University of Carolina is one of the pioneers of computerized drug dosage system. This software uses Bayesian method. The algorithm that used in this software is known as NPEM (Non Parametric Expectation Maximization). After knowing how USCPACK work, then we made new software that has the same use like USCPACK but with new algorithm that different from NPEM. These paper will describe the how to make the software based on NPAG algorithm. Abstract in Bahasa Indonesia: Software USCPACK buatan University of Carolina merupakan salah satu pelopor dimungkinkannya penentuan dosis obat persatuan waktu tertentu untuk pasien secara umum menggunakan komputer. Software ini bekerja dengan menggunakan metode dasar Bayesian. Algoritma yang digunakan oleh software ini adalah NPEM (Non Parametric Expectation Maximization). Setelah mengetahui cara kerja dari USCPACK maka dibuatlah sebuah software pendosisan obat menggunakan algoritma non parametrik lain selain NPEM. Paper ini akan membahas pembuatan software pendosisan obat menggunakan algoritma newton – raphson dalam penentuan dosis obat terkomputerisasi. Kata kunci: Pendosisan terkomputerisasi, optimasi, Bayesian, NPEM, Newton Raphson, USCPACK
IMPLEMENTASI PROTOKOL TCP/IP UNTUK PENGENDALIAN KOMPUTER JARAK JAUH Adipranata, Rudy
Jurnal Informatika Vol 3, No 1 (2002): MAY 2002
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (90.633 KB) | DOI: 10.9744/informatika.3.1.pp. 30-36

Abstract

This day, computer networking has become important necessity for data exchange between computers. And along with the growing of number of computer in a network, the difficulty for managing that network also increased. Because of that reality, in this paper will be build application for remote controlling computer using TCP/IP protocol. This application build using Delphi 5.0 programming language and dWinsock 2.75, component interface for Windows Socket API which is created especially for Delphi language, and separate to two sub applications, namely server application, which run on computer to be controlled and the secondly is client application, run on controller computer. In this application, data text or binary will be send, so two pair components will be used : TTextServer - TTextClient and TBinaryServer- TBinaryClient. The functions which implemented in this applications are : lock and unlock computer, reboot, shutdown, execute remote program, send message, capture screen and view remote programs. Test is doing on internal network and internet network, and the result of that test for internal network, all of functions can be activated perfectly without significant delay (less than 1 second). But for internet network, there is delay, which the number variable depend on data traffic at that moment. Abstract in Bahasa Indonesia : Sekarang ini jaringan komputer sudah menjadi suatu kebutuhan yang sangat penting untuk mempermudah pertukaran data antar komputer. Dan seiring dengan makin berkembangnya jumlah komputer pada suatu jaringan, maka makin bertambah pula tingkat kesulitan untuk mengelola jaringan tersebut. Oleh sebab itu pada penelitian ini akan dibuat aplikasi untuk mengendalikan komputer secara jarak jauh dengan menggunakan protokol TCP/IP. Aplikasi ini dibuat dengan menggunakan bahasa pemrograman Delphi 5.0 dan dWinsock 2.75 yang merupakan komponen antar muka Windows Socket API yang dikhususkan untuk bahasa pemrograman Delphi, dan terdiri dari dua bagian yaitu server yang diaktifkan pada komputer yang akan dikendalikan, dan client yang diaktifkan pada komputer pengendali. Pada aplikasi ini data yang dikirimkan berbentuk teks dan biner, dan menggunakan dua pasang komponen utama dWinsock yaitu TTextServer dan TTextClient serta TBinaryServer dan TBinaryClient. Fungsi yang diaplikasikan ialah penguncian komputer, reboot, shutdown, eksekusi program, pengiriman pesan, melihat tampilan layar dan melihat program yang sedang dijalankan pada komputer server. Pengujian dilakukan pada jaringan komputer internal dan juga pada jaringan internet. Hasil dari pengujian yang dilakukan pada jaringan internal didapat bahwa semua fungsi yang diaplikasikan dapat dijalankan dengan sempurna tanpa mengalami penundaan yang berarti karena delay yang terjadi di bawah 1 detik, sedangkan untuk jaringan internet terdapat delay yang besarnya bervariasi tergantung dari tingkat kepadatan traffic data pada saat tersebut. Kata kunci: TCP/IP, jaringan komputer, pengendalian jarak jauh.
RANCANGAN TATAKELOLA TEKNOLOGI INFORMASI UNTUK PABRIK PUPUK Surendro, Kridanto
Jurnal Informatika Vol 9, No 2 (2008): NOVEMBER 2008
Publisher : Institute of Research and Community Outreach - Petra Christian University

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (185.466 KB) | DOI: 10.9744/informatika.9.2.115-121

Abstract

Many believe that information technology will be the major driver for economic wealth in the 21st century, but investing in information technology implementation on supporting corporate business process have a huge risk of failure because of the huge investment involved. There is a need of a comprehensive and structured IT governance from design until monitoring phase. This paper was trying to propose an IT governance model for a fertilizer company as a strategic state company in Indonesia’s macro economics. It identified current IT implementation, governance model requirements aligned with corporate resources and vision and mission base on COBIT standard. COBIT Standard is used because it has a good combination of the width and the depth of IT governance processes compared to other standards. Identification of current IT process maturity level showed that 50% of COBIT IT processes have maturity scale at 2, 37,5% at 1, and 12,5% at 3. None of current IT process maturity level had the same level with the expected one, so all of the process had a gap to be closed. The action in closing the maturity gap need a hard work for PT XYZ management. There are actions about defining policies and procedures, documentation of the defined policies and procedures, and a routine reviews of it. Abstract in Bahasa Indonesia: Teknologi Informasi diyakini sebagai pendukung utama tercapainya tujuan perusahaan di abad 21 ini, namun investasi penerapan teknologi informasi dalam menunjang proses bisnis suatu perusahaan mempunyai resiko kegagalan yang cukup besar dikarenakan nilai investasi yang menyertainya cukup besar. Untuk itu diperlukan suatu tatakelola teknologi informasi yang komprehensif dan terstruktur dari mulai perancangan sampai pengawasannya. Makalah ini mencoba memberikan suatu usulan model tatakelola teknologi informasi di sebuah pabrik pupuk yang merupakan salah satu BUMN yang mempunyai nilai strategis dalam menunjang makro ekonomi di Indonesia. Penelitian ini akan melakukan identifikasi profil penerapan TI yang telah ada, kebutuhan model pengelolaan yang disesuaikan dengan sumber daya dan visi misi perusahaan dengan menggunakan standar COBIT. Standar COBIT digunakan karena mempunyai kompromi yang cukup baik dalam keluasan cakupan pengelolaan dan kedetailan proses-prosesnya dibandingkan dengan standar-standar lainnya. Pada pengukuran kematangan proses TI di PT XYZ, terlihat bahwa 50% proses TI COBIT mempunyai kematangan pada skala 2 (repeateable but intuitive), 37,5% pada skala 1 (initial/ad hoc), dan 12,5% pada skala 3 (defined process). Hal ini menunjukkan bahwa belum satupun proses TI COBIT yang sudah mempunyai tingkat kematangan yang seharusnya dimiliki. Seluruh proses masih memiliki gap yang harus ditutup. Kata kunci: tatakelola, teknologi informasi, COBIT

Page 1 of 19 | Total Record : 187